Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe komt het dat tekenfilmseries van nu beter geaccepteerd worden, dan 10/20 jaar geleden?

Ik ben opgegroeid met Cartoon Network en FoxKids. Hier had je series op zoals Dragonball Z, Dexter's Laboratory, I Am Weasel!, Power Rangers, Ren & Stimpy en noem maar op...

De reacties van ouderen op deze series waren meestal zoiets als: ,,Wat een hoop geschreeuw, zet die TV eens wat zachter!" of ,,Vind je dit nou echt leuk?"

Als nu meekijk naar series zie ik niets wat hier op lijkt. Ouders laten hun kinderen van 6-12 naar Family Guy kijken. Terwijl hier juist veel verwijzingen naar sex en drugs in voorkomen.

Nu vraag ik me af: Wat is beter voor je kind?

Een serie waarin de goede tegen de kwade strijdt, waarin een beetje bloed en veel geschreeuw in voorkomt.
Of een serie met sex, drugs en veel verkeerde opvattingen hierover?

En hoe komt dit eigenlijk?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
661

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

Het is altijd dat wat kan en dat wat net niet kan... Dat was 10/20 jaar terug geweld... Erg gewelddadige tekenfilms, die zijn er nu gelukkig niet meer...

Maar nu is het dus vooroordelen en verkeerde opvattingen... Ook niet goed...

Over 10/20 jaar is het weer anders... en dan zal het nog niet goed zijn wellicht...

Maar voor mij staan de tekenfilms dus nog steeds in de kinderschoenen...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat beter is voor je kind? Buiten spelen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk omdat de jeugd van 10-20 jaar terug nu de ouders zijn, en daarmee zijn de normen meegegroeid.

Ze zeggen niet voor niets, de kinderen van nu zijn de toekomst!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De zin: "Vind je dit nou echt leuk?" zeg ik ook regelmatig tegen mijn kinderen. Zij kijken gelukkig niet veel naar Family Guy en South Parc (wat een rotserie is dat). Ze kijken wel veel naar Timmie Turner en Kim Possible. Ik kijk veel mee, niet omdat ik de series leuk vind, maar omdat ik ze dan kan vertellen hoe ze kritisch TV moeten kijken. Zo lang ze begrijpen dat South Parc en Family Guy niet realistisch is en je niet op die manier met mensen omgaat draagt het in mijn ogen zelfs alleen maar bij. Ik zou namelijk zelf dat soort zaken niet snel ter sprake brengen bij mijn 12 jarige zoon. Nu gaat dat als het ware spelenderwijs. En mijn dochter van 9 kijkt wel mee, maar snapt de link naar seks en drugs helemaal nog niet. Ze krijgt dus wel de discussies tussen mijn zoon en mij mee.

Daarbij lijkt het me erg belangrijk om kinderen niet te lang voor de tv te laten zitten. Vaak wordt de tv als oppas gebruikt. Ouders hebben weinig tijd en 'dumpen' hun kind voor het toestel. Bij ons mogen ze niet meer dan een uur per dag achter een beeldscherm (en daar hoort de computer ook bij). Daarnaast doen ze dus nog genoeg andere ervaringen op, waardoor de 'onwaarheden' uit de tv series wat meer op de achtergrond staan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding