Zijn de beantwoorders op mijn vorige vraag nog zo eensgezind ten aanzien van recht op verlof voor verdachten geweldsmisdrijven?

Naar aanleiding van nu wat meer kennis bij een ieder omtrent de misdaden van de nu voortvluchtige topcrimineel Saban Baran (38)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Helaas hebben we in Nederland een prachtig rechtsysteem dat er op papier werkelijk geweldig humaan en fantastisch uitziet, maar in de praktijk gewoon nergens over gaat, grote brokken maakt en klauwen vol met geld kost.

Het hele rechtsysteem gaat van kop tot kont uit van rehabilitatie, verzorging en rechten van de dader (of het nu een moordende mensensmokkelaar betreft of een overlast bezorgende Tokkie in je wijk). Het slachtoffer is daarbij van nul en generlei belang, en de 'zielige zwakke' medemens die het zo beroerd getroffen heeft in het leven, heeft een leger geitewollen sokken achter zich staan om in geval van daadwerkelijk politieoptreden sociaal verhaal te kunnen halen, waardoor ook de politie en justitie met de handen in het haar zitten en weinig meer kunnen doen dan dweilen met de kraan open.

Het hele rechtssysteem gaat uit van een totaal verkeerd beginsel : dat mensen alleen maar slechte dingen doen omdat ze daar door omstandigheden buiten hun schuld door gedwongen worden. Helaas ben ik wat minder links in mijn denken, en ga ik er vanuit dat sommige mensen altijd slechte dingen zullen doen als ze daar op de makkelijkste manier het snelst beter van kunnen worden. Op een geslepen, berekenend, achterbaks menstype, is ons rechtssysteem echter totaal niet gebouwd. Met alle gevolgen van dien.

En het slachtoffer, maar uiteindelijk een hele samenleving, heeft het nakijken. Het gebeurt in het groot, zoals hier met meneer Saban B, maar ook in het klein, zoals hier rechts naast mij drie meter verderop.

Een paar maanden geleden zou ik je iets anders (linksers) verteld hebben, en wellicht ons rechtssysteem zelfs met hand en tand hebben verdedigd, maar inmiddels weet ik helaas door de praktijk, schade en schande beter. Een oplossing weet ik helaas niet. Daarvoor moet Nederland vrees ik eerst nog verder op dit hellend vlak afglijden. Want de basis van ons rechtssysteem heeft natuurlijk ook implicaties voor het gedrag van een hele samenleving waarin mensen niet op hun verantwoordelijkheden worden aangesproken. Puntje bij paaltje deugt dus het hele systeem gewoon niet, omdat het uitgangspunt al niet klopt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 marleen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat minnetje zou ik mezelf een paar weken geleden ook gegeven hebben - tot ik een paar vervelende ervaringen met de politie (en haar onmogelijkheden tot probleemoplossing) te maken kreeg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik begrijp die minnetjes bij antwoorden niet zo, tenzij met het antwoord de plank volledig misgeslagen wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik dacht er vroeger ook anders over, zoals ik al zei hierboven. Maar zo zit het dus - en de politie heeft dit de afgelopen weken meermaals bevestigd en uitgelegd - helaas wel in elkaar.
Vooral als de dader een niet-nederlands trekje heeft (kleur, geur, accent, nationaliteit, whatever) kunnen ze eigenlijk zo goed als niks, zelfs niet op heterdaad. Ja, effetjes en dan is het weer bye bye.

Andere antwoorden (4)

Heb geen antwoord gegeven op je vorige vraag maar wil wel even kwijt, dat ik het een grote blunder vind van het gerechtshof. Ik vind ook niet dat mensen met zulke criminele achtergronden verlof mogen krijgen. Ze komen maar naar hen toe. En wat betreft rehabilitatie, dat heeft met dit soort criminelen geen enkel nut.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, mensen moeten recht hebben op verlof. Het is triest dat zoiets gebeurt, maar van alle tbers op verlof zorgt 0.003% binnen z'n eerste 3 weken voor een incident. En of dat incident de kranten haalt is ook nog maar het geval. Dus het is (bij wijze van spreke) gevaarlijker op 's ochtends de auto in te stappen dan dat je een TBS'er op verlof tegenkomt.

Wel vind ik dat als je op verlof gaat, je eerst zwaar gescreend en alles moet worden of je ECHT geen gevaar meer voor de samenleving bent (wat ook gebeurt). En ja dit mag natuurlijk niet gebeuren, maar er zijn altijd wel een paar gekken die op een manier ergens iets doen, zoiets kan je gewoon niet uitsluiten (kijk naar afgelopen Koninginnedag).

Toegevoegd na 36 seconden:
Dit was over verlof van TBS'ers. Je vorige vraag heb ik niet gelezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze man zat in voorarrest en was reeds veroordeeld! Het OM is tegen de hoogte van zijn straf in beroep gegaan omdat het die te laag vond.
Op het moment dat zoiets gebeurd ben je wel geneigd om te gaan zeggen; waarom laten ze zo iemand nou met verlof gaan, opsluiten en nooit meer loslaten. Als je hier verder over nadenkt is dat niet geheel rechtvaardig. Tbs veroordeelden hebben iets vreselijks gedaan, maar je moet mensen ook de kans geven om zich zelf te beteren. Door iemand deze kans te ontnemen zal hij nooit verbeteren. Daarnaast krijgen tbs'ers niet zomaar verlof. Er wordt wel gekeken naar het risico op vluchtgedrag. Helaas wordt dit niet altijd goed ingeschat en kun je dit niet altijd goed inschatten. En het feit blijft; waar mensen werken worden fouten gemaakt. Helaas komen deze fouten anderen soms duur te verstaan. Voor de meeste tbs'ers heb je niet te vrezen dat ze zullen vluchten. Ik ben van kleins af aan opgegroeid met tbs'ers en ex-gedetineerden. Veel tbs'ers willen ook niet eens terug de maatschappij in, ze vinden het ook wel goed zo. Ik heb veel tbs'ers ook aardige leuke mensen gevonden, het is dat ik wist wat ze gedaan hadden, maar je zou het veelal niet zeggen. Maar dat hoor je toch ook vaak na een misdrijf; het was altijd zo'n leuke aardige man/vrouw. Het is echter niet rechtvaardig om elke tbs'er af te straffen omdat een enkeling wil en zal vluchten. Dat zal net zo onrechtvaardig zijn als dat we ieder mens maar achter de tralies opsluiten omdat er een aantal zijn die misdrijven plegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het staat in de wet dat gedetineerden RECHT hebben op bijzonder verlof, en dat is goed want het zijn gewoon mensen. gedetineerden zitten om zeer uiteenlopende redenen vast en zijn niet allemaal levensgevaarlijk etc. maar ze moeten wel! aan de voorwaarden voldoen. daar gaat een onderzoek aan vooraf als het goed is. Justitie heeft in dit geval de (vlucht) gevaarlijkheid totaal verkeerd ingeschat. zomaar mocht hij naar zijn pasgeboren baby, zonder bewaking etc. ik weet van "binnen" uit dat als iemand (vlucht)gevaarlijk is ze geen toestemming krijgen, en dat er dan OF een bezoek van een paar uur onder strenge bewaking en geboeid (overdwarse stok tussen de benen bijvoorbeeld) word toegestaan OF dat hij moet wachten tot in een later stadium de moeder met de baby op bezoek kan komen en hij dus gewoon niet naar buiten mag.