gewetensvraag? zie uitleg

ik mag niet teveel in details treden want dan kom ik in de problemen maar het komt hier op neer:

mijn tijdelijke baas is soms omgeoorloofd afwezig en neemt soms ook iemand mee. nu is dit opgemerkt en aangegeven bij een meerdere. die heeft er een zaak van gemaakt.

nu ben ik al een beetje ondervraagt en er komt nog een ondervraging.

specifieker: mijn tijdelijke baas is niks mis mee een goede vent en goede baas etc.

er is al bewijs tegen hem.

nu is het dilemma: liegen tegen een hogere kan niet maar ik wil ook mijn baas niet verraden.

heeft er iemand tips? ik heb HULP! nodig

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (9)

Ik zou echt niet liegen tegen een 'hogere', dan kan je alleen nog maar meer in de problemen brengen. Ik snap dat je je baas wil beschermen, maar als er toch al bewijs is, kan je net zo goed eerlijk zijn. Eerlijkheid duurt het langst!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon eerlijk antwoord geven op de vragen die je worden gesteld. Geen eigen toevoegingen geven.
Ook al is jouw tijdelijke baas een goede kerel, bedenk wel dat als JIJ ongeoorloofd wegbent je ook last krijgt.
Jouw baas heeft een contract met de werkgever, en moet dus arbeid leveren tegen salaris.
Hij is ongeoorloofd afwezig en houdt zich niet aan het contract. Dit is niet jouw probleem, maar het zijne.
Jij hoeft je meerdere niet te beschermen en zeker niet liegen tegen een hogere.

Hoe moeilijk het ook is, hoe het ook tegen jouw loyaliteit ingaat, jij bent niet degene die de boel verzaakt. Dus wees maar eerlijk.

STerkte ermee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeg dat je helemaal geen partij bent in dit conflict. Het is een zaak tussen jouw baas en die 'meerdere', daar moet jij helemaal niet in betrokken worden.

Enige wat jij kunt is verliezen, terwijl je er nooit beter van zult worden als je je hiervoor laat ondervragen.

Zeg dat ze het maar samen moeten uitknokken, 'let the fight happen where the fight belongs' zeg ik altijd.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dan heb ik wel een aanvoeging als ze me oproepen MOET ik komen
paulus811
12 jaar geleden
Tuurlijk en dan moet je ook zeker gaan. Maar je kunt toch zeggen dat je geen partij wilt en kunt zijn in dit conflict? Ik zou me hiervoor niet laten lenen als ik jou was. Neem je het voor je baas op, dan krijg je last met de meerdere en verlink je je baas dan heb je daar bonje mee. Dus wat heb je te winnen? Niets! Maar wel gaan dus, maar meteen vertellen dat ze het samen maar moeten uitzoeken (en iets netter dan dat natuurlijk ;-) Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
meneer werkt bij de overheid?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zoiets dacht ik ook al..haha... maar mooi antwoord
paulus811
12 jaar geleden
Nee, meneer werkt bij een van de grootste accountantskantoren ter wereld. Maar het maakt niet uit of je bij de overheid, een accountantskantoor of bij de bakker werkt, je moet niet ongewild in een conflict betrokken worden van twee partijen waar je ook een hierarchische relatie (de een is z'n baas, de ander de baas van zn baas) mee hebt. Je kunt alleen maar verliezen. Ik vind het ook een bijzonder kwalijke situatie om iemand te verplichten om een verklaring over een collega af te leggen. Het is justitie niet!
Ik neem aan dat je problemen hebt in zo'n situatie, maar er staat je maar één ding te doen, en dat is de waarheid zeggen.

Je schrijft dat er al bewijs is tegen hem. Als jij dan toch nog zaken gaat verbloemen of verzwijgen, dan plaats je jezelf in een slecht daglicht.

Het is een mooie karaktertrek dat je mensen wil helpen, maar er zijn grenzen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef alleen de feiten. Dus wanneer hij wegging. Vragen over wie hij meenam en waarom, antwoorden met dat je dat niet kan herinneren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zegt: "het is opgemerkt en aangegeven". Uit je verhaal maak ik op dat dat niet door jou is gedaan. Maar je bent dus kennelijk niet de enige binnen jullie bedrijf die hiervan op de hoogte is. Los daarvan: het is niet jouw verantwoordelijkheid dat iemand anders zich niet aan de afspraken houdt, maar diens eigen verantwoordelijkheid. Hij neemt het risico, dus is hij ook verantwoordelijk voor de consequenties. Als ze er jou naar vragen moet je gewoon eerlijk zeggen dat je ervan op de hoogte bent, zonder verder in detail te treden over het hoe en wat. Dat dat je door de "verdachte" niet in dank afgenomen zal worden (alhoewel groot kans dat hij nooit te horen krijgt van wie de informatie afkomstig is),is zijn probleem, niet het jouwe. Eerlijk duurt het langst en jij hebt niets fout gedaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hij weet het nu al want ik ben per direct over geplaatst op een andere functie
+
Ik begrijp dat je en eerlijk wil zijn en ook geen eventuele "verrader" wil zijn, of je het er nou wel of niet met je baas eens bent dat doet er niet toe.
Misschien kun je dat aangeven tijdens de tweede ondervraging.
Dan heb je toch je best gedaan, wat er ook gebeurd met je baas zijn zijn positie.
Ik heb ook eens in zo'n soortgelijke situatie gezeten alleen ging het toen om een collega die iets deed wat niet kon.
Mijn baas waardeerde het dat ik mijn collega niet wilde "verlinken" en liet mij met rust.
In jouw geval weet ik niet hoe de meerdere hiermee om zal gaan.
Het kan zijn dat jij ook problemen krijgt als je uiteindelijk niks zegt.
Toevallig had ik een baas die hier niet moeilijk over deed en het zelf met die collega heeft uitgevochten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Liegen is een heel slecht idee. Daar zal je gegarandeerd problemen mee krijgen (dikke kans dat de mensen die jouw vragen gaan stellen de antwoorden al kennen en alleen bevestiging zoeken voor bewijs dat ze al hebben).
Geeft gewoon direct antwoord op de vragen die ze stellen. Vragen ze of je baas afwezig was dan kan je best antwoorden of dat wel of niet zo was. Je kan geen conclusies trekken en daarom geen oordeel vellen over het wel of niet geoorloofd zijn daarvan. Dat is iets tussen hem en zijn baas. Beperk je dus gewoon tot de feiten en jouw eerlijke observaties. Mochten ze in jouw mening geïnteresseerd zijn dan kan je altijd nog aangeven dat je hem desondanks een goede baas vind.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat vindt je belangrijker, dat je jezelf 's avonds in de spiegel aan kan kijken of dat je doet wat anderen van je vragen/ verlangen?
Dit antwoord kan twee kanten op. Dus is het ook belangrijk je af te vragen waneer je je zelf niet meer in de spiegel aan zou kunnen kijken.
Ben je verplicht aan het onderzoek deel te nemen of kan je je beroepen op bepaalde rechten, zoals zwijgplicht? In hoeverre brengt dit je baan in gevaar en hoever wil je voor wie gaan?
Als je al die vragen voor jezelf duidelijk hebt, heb je je antwoord.
Belangrijkste is om dicht bij jezelf te blijven.
Dat iemand een meerdere is maakt jou niet per definitie een mindere. Het is een term in het bedrijfsleven, maar heeft niets van doen met mens tot mens.
En als je er niet uit komt zou ik hun gewoon vertellen wat je hierboven hebt neergezet en zeggen dat je wegens emotionele betrokkenheid (of welk woord ook) je niet deel wilt nemen aan dit onderzoek.

Toegevoegd na 41 seconden:
p.s. nog een vraag: Wil je werken in een bedrijf waar je ontslag kunt krijgen als je dicht bij jezelf wilt blijven?