Hoe kan men zich inzetten voor de bevrijding van mensen die gevangen zitten in hun culturele traditie en bijhorende restricties?

Zijn er groeperingen die daar doelbewust mee bezig zijn?

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik vraag dat omdat ik zonet een documentaire zag waarin zulke mensen aan het woord komen en het klonk best wel aangrijpend.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (5)

Door hun eigen keuze te accepteren. Iedereen heeft recht op zelfbeschikking. het is niet aan jou om te besluiten dat iemand gevangen zit in zijn tradities. Wie zegt dat jij niet gevangen zit in jouw denkbeelden van goed en fout?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amnesty International
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die mensen moeten zichzelf willen bevrijden. Dat is m.i. een eerste vereiste pas dan kun je ze daadwerkelijk helpen. Helaas, dat lezen en horen we vaak genoeg in het nieuws en dan wordt het duidelijk dat dit meestal onmogelijk is.
Ikzelf ben lid van Amnesty International en AVAAZ.org en in het echte leven heb ik nog nooit tot iemand door kunnen dringen mbt je vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij dienen wij enkel onszelf te 'bevrijden' en/of te coachen en dienen wij anderen enkel te entertainen en/of moreel te steunen bij de beslissingen die zij, al dan niet Bewust, nemen.

Ik dacht vroeger ook dat ik financieel armen uit hun situatie moest redden doch vandaag besef ik dat zij 'slechts' uitbeelden en/of vertolken wat zich binnen in mij afspeelt. Zalig zijn de armen van Geest... weet je wel?

Je kan vanuit eigen ervaring tips meegeven aan mensen maar uiteindelijk beslist ieder voor zichzelf wat die daar mee doet.

Maar als jij je echt geroepen voelt om toch die Rol van bevrijding op jou te nemen dan is dat eveneens jouw beslissing en dan vind jij via Google of andere zoekmachines wel de weg naar jouw missie in dit leven. Wat komen moet komt toch.

Veel Plezier ermee enne... vergeet niet te Glimlachen naar de Verborgen Camera's hé want het lijkt er steeds sterker op dat wij in deze contradictorische wereld ferm voor de gek gehouden worden door het Electro-Magnetisch Non-Stop Informerend Ko(s)misch Bewustzijns-Veld ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan je inzetten door er anders in te gaan staan, nu klinkt het alsof jouw restricties vanuit deze cultuur (de jouwe en denk dat die overeenkomt met de mijne) en tradities minder erg zouden zijn dan die waar jij het over hebt.
Andere culturen, andere religies en andere achtergronden. Je kunt binnen een cultuur wel tig verschillende (familie)tradities hebben...die kunnen houvast bieden, vreugde geven, verdriet brengen etc. Onmogelijk m.i. om te oordelen vanuit je eigen kader wat goed en fout is. Je kan allicht wel zeggen dat iets voor jou niet goed zou voelen als jij in die situatie zou verkeren.
Ik heb veel gewerkt met mensen met verschillende achtergronden, overeenkomsten en verschillen. Culturen kunnen botsen binnen één persoon, vooral ook jongeren die opgroeien met uiteenlopende tradities/ normen en waarden. Heel interessant om hier over uit te wisselen, kennis te delen elkaar te begrijpen...
Een meisje droeg bijvoorbeeld opeens een hoofddoekje, ik vroeg haar uit interesse waarom ze gisteren deze niet op had en nu wel (was ze misschien ongesteld geworden-vaak de reden van het voor de eerste keer gaan dragen van een hoofddoekje). Ze vertelde dat ze aan het zoeken was, zoeken naar wat voor haar belangrijk is, wat haar een goed gevoel geeft... acceptatie en goedkeuring vanuit familie, maar aan de andere kant veel vragen vanuit de buitenwereld waar haar mooie haar gebleven was (en helaas niet alleen onschuldige positieve geluiden). We vertelde elkaar hoe voor ons ieder het proces van zoeken naar wie je bent, wat je motor is en wat je remt...en waarom.Wat is het verschil als dit meisje aan mij vraagt, maar hoe zo heb je het steeds zo druk? Zoveel werken? Altijd bezig...het is een cliche natuurlijk, maar veel mensen gaan gebukt onder een onzichtbare diepgewortelde norm die bepalend is/was en cultureel bepaald.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dus als je het mij vraagt....begin bij jezelf na te gaan in welk kader jij leeft, wat jou beweegt en bepaald vanuit de cultuur waarin je leeft, wat zijn jouw restricties en praat met de mensen waarvan jij denkt dat ze gevangen zitten..misschien kom je er achter dat het in enkele gevallen zo blijkt te zijn en voor veel juist niet...of dat de mensen van wie je het helemaal niet zou verwachten juist heel erg gebukt gaan onder algemene verwachtingen waar we allemaal stiekem aan moeten voldoen en op worden beoordeeld door de mensen om ons heen...
Communiceer, wees nieuwsgierig en veroordeel niet...probeer ik ook ;-)