Wat betekent Kerst voor jou?

Ieder jaar weer opnieuw komt de vraag bij mij terug is kerst nog wel echt Kerst?
Als kind was het ,op je verjaardag na ,het hoogtepunt in het jaar. Tegenwoordig is het meer een vreetfeest.
We bedenken de meest belachelijke dingen om een goede kerst te hebben.
We geven veel geld uit want het moet gezellig zijn.
Maar met geld koop je geen gezelligheid.
Wat is voor jullie kerst?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nu al?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Genj: Dan kan het nog op tijd verboden worden...

Het beste antwoord

Kerst is voor mij, dat gevoel van vroeger proberen weer op te roepen. Als ik terugkijk heb ik van alle kersten als kind éen beeld gemaakt intussen. Een beeld, waar gezelligheid voorop stond evenals samhorigheid. Het was een heel klein dorp, jaren '50-'60 op het platteland van Denemarken, dus het ideale kerstdecor was aanwezig. Anton Pieck had het niet beter kunnen tekenen.
Overal in het dorp waren de moeders zeker een maand van tevoren bezig met slachten en bakken. Onze buurvrouw, 'n klein dametje, moest bij ons komen helpen, want mijn vader kon geen kip slachten. Daarna hielp iedereen mee in de bijkeuken om te plukken etc.. ook al was je 7-8 jaar.
Mestal mocht ik op éen van de avonden met mijn vader mee, de kerstboom met de slee halen.
Tijdens de kerkdienst om 5 uur in de middag op kerstdag begon je ineens aan te denken, wat er in de pakjes onder het boom wel zou zitten? Het leukste, wat ik heb gekregen, was een pop van een tante met zelfgebreide kleren. Die pop heb ik nu nog.
De dag erna met de schaatsen of skieën de hele middag buiten, stijfgevroren tegen etenstijd weer terug.

Ik zal van een lang verhaal een korte maken: Dat gevoel van kerst heb ik nooit meer kunnen ervaren. Ik ben nooit terug geweest rond die tijd. Ik heb getracht voor mijn kinderen dezelfde sfeer te creëren, het resultaat is, dat de eene het liefst die dagen overslaat, en de andere helemaal "kerstziek" is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verrast, bijna ontroert ben ik van al jullie verhalen.
Jullie hebben bevestigd wat ik voelde voor kerst, ieder op zijn eigen manier en eigen beleving. Vroeger leek alles beter, gaat voor velen hier ook op. Natuurlijk zijn we nu ouder en beleef je het anders.
Daarom vond ik het zo leuk even met jullie terug te gaan in de tijd, de kersttijd.
Erg bedankt!

Andere antwoorden (17)

Kerst is voor mij (ons) voornamelijk gezellig met het gezin samen zijn. Aangezien wij een stiefgezin zijn en de kinderen ook een van de twee kerstdagen bij de exen zijn, is het altijd wel een hoop geregel, maar de dag dat ze er zijn maken we dan ook gezellig, met spelletjes en lekker eten (niet bijzonder, op de kids afgestemd, erwtjes, kip en friet bv) en misschien een film kijken.
Nu ze wat ouder worden beginnen ze ook eigen ideeen te geven en dat maakt het nog leuker.
Dus geen duur eetfestijn, maar lekker samen zijn, even een dag geen stress met school, werk, clubs ed.

Kerst (en iedere andere dag van het jaar) is toch maar wat je er zelf van maakt. Het voordeel van kerst is dat iedereen (zeker de kids) ernaar uitkijkt en daardoor zo'n dag een speciale lading heeft en (in ieder geval bij ons) als vanzelf gezellig wordt. Iedereen doet daar zijn best voor...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Simpel antwoord, al zal het misschien onbevredigend zijn;

Kerst is voor mij een stel gratis vrije dagen in een periode waarin ik meestal sowieso vrij neem.

Ik trek de maand december meestal heel slecht vanwege het weer en de korter wordende dagen, dus meestal neem ik dan vrij om het op mijn eigen ritme door te komen. Dankzij de kerst (en ook nieuw jaar) kost dit me meestal relatief minder vrije dagen (al valt het dit jaar geloof ik behoorlijk slecht).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kerst vind ik persoonlijk naast de Pasen en Pinksteren twee dagen, waar ik niet rouwig om zou zijn als die verboden worden...

En wat betreft die soiale verplichtingen betreft: Waarom zou ik op die dagen wel aardig en vriendelijk doen tegen familieleden die mij de rest van het jaar bijna volledig negeren. En waarom zou ik stil staan bij de geboorte van een kind, waarvan zelfs het Vaticaan op hun website zegt dat het 7 tot 11 jaar eerder en in de maand april, of mei is geboren. En aangezien iedere dag bij mij een vreetfeest is heb ik de kerst daar niet voor nodig. We kunnen hier gewoon nog steeds op beide kerstdagen gewoon de dagelijkse boodshappen doen. Dus wat dat betreft gaat het gewoon aan mij voorbij...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal mee eens! +1
Kerst is eerst een heleboel drukte in de voorbereidingen, maar daarna twee hele gezellige dagen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kerst is geldklopperij in een zogenaamd vredige sfeer waar je je hele huis voor moet omtoveren waar het aantal kado's belangrijk is geworden, en de achtergrond van kerst er niet meer toe doet.
programma's als sbs lichfestijn gesponsord door eneco is het ergst van allemaal. de zin van het bestaan van kerst is door de hysterie teniet gedaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger thuis, gingen wij altijd naar de nachtmis met onze vader.
Als we dan thuis kwamen stond er altijd warme chocolademelk en zelf gebakken zoetbrood en rozijnenbrood klaar.

Toen de kinderen klein waren deed ik altijd me best om de kerstboom mooi te versieren, lekker eten (inderdaad) ouders/schoonmoeder uitnodigen..En als iedereen dan s'avonds naar huis was, was ik toto los :(
Nu hebben we een dag voor onszelf en een dag met de kinderen Kerst. (die dan samen weer bakkeleien op welke dag ze naar hun schoonouders gaan)
Nu ik er zo over nadenk, is het inderdaad alleen een lekker gezellig vreetfestijn.
Ik heb me dit ook wel eens afgevraagd met Pasen, Pinksteren, oud en nieuw...Waar gaat het nou eigenlijk om? Het is haast een "must", een gewoonte..
De "jeugd"heeft tegenwoordig andere prioriteiten, gaan bv naar grote feesten met oud en nieuw.
Van mij mogen ze, (alsof ik daar nog iets over te zeggen heb) ik bedoel maar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Persoonlijk denk ik dat het erom gaat met welke intentie je kerst viert. Een echte kerst heeft heel weinig nodig en al zeker geen grote cadeaus en tafels vol met exclusief eten, waarvan we ook nog eens een deel weggooien omdat er teveel is gekookt.

Vroeger als kind had het de juiste lading en beleefde ik het echte kerstgevoel, zonder overdaad. Dat gevoel ben ik ergens in de loop der jaren wat kwijtgeraakt. Er hangt nog wel een speciaal iets omheen, maar ik geef er geen echte invulling meer aan.

Ik heb nog weleens een kerstviering in de kerk bijgewoond, wat toch wel bijzonder is. Maar wat ik niet begrijp is dat de kerk dan ineens wél vol zit, met mensen die de rest van het jaar nooit een kerk van binnen zien. Vreemd volk toch soms, die Nederlanders :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vier het niet allemaal slijmballen die je ineens willen uitnodigen als ze je voorderest nooit zien.

Toegevoegd na 1 minuut:
Oh ja en mensen doen ineens heel aardig zo fake.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kerst betekend voor mij gewoon hard werken, om het andere mensen gedurende die dagen enorm naar de zin te maken. Dat doe ik al 50 jaar, en vindt het eigenlijk helemaal niet erg, als iedereen tevreden is, ben ik ook gelukkig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kerst is geweldig, maar het word financieel erg uitgebuit en dat is wel jammer. maar daarnaast ben je lekker samen met je familie of vrienden, en je moet je kind(eren) vooral die mooie sfeer van kerst zien mee te geven. ik zou ook nog wel eens met de kerst in new york willen zijn, aleen voor die sfeer. lijkt me super.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het doet mij eigenlijk helegaar niets meer. Ben ook van plan het vanaf dit jaar niet meer te vieren. Het enige wat ik eventueel nog wel wil doen, is liedjes op de gitaar begeleiden (daar wordt ik elk jaar voor gevraagd), maar voor de rest mogen ze het van mij wel afschaffen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ga met kerst altijd twee dagen werken,ik krijg er namelijk 4 vrije dagen voor terug en een nog eens de nodige ORT. Mijn collega's zijn er altijd erg blij mee, want zij hechten er wel veel waarde aan. M.a.w. kerst zegt mij helemaal niks. Anderzijds deden mijn ouders altijd veel moeite om het voor ons hardstikke gezellig te maken tijdens de kerstdagen en ik heb er fijne herinneringen aan. Mijn kinderen zullen dit soort herinneringen dus later niet hebben. Ik troost me dan met de gedachten dat we tegenwoordig weer andere toffe dingen doen met de kinderen. Zij zullen deze leuke momenten later koesteren (hoop ik.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het doet me niet zoveel. Ik doe mee met de massa, dus ik koop op de automatische piloot kerstballen, mijn vriend vraag ik een kerstboom te halen, die zetten we dan samen op (heel eerlijk; hij doet meer dan ik, ik ben het na vijf minuten al zat, dan heeft het al weer lang genoeg geduurd) en net voor kerst dan maken we een lijstje voor de boodschappen die dan ook op de automatische piloot worden ingeslagen. Ik hecht geen waarde aan kerst, het is omdat het kerst is en iedereen het viert maar het liefst duik ik deze twee dagen onder want ik vind het werkelijk een commercieel gebeuren geworden. Het is idd vreten tot je erbij neervalt en ik sta helemaal niet stil bij de gedachte achter kerst. En dan die 2e dag, waarom? Zo'n onzin...
Meestal moeten we ook nog 'loten' waar we naartoe willen want we hebben door scheidingen ook meer familie dan normaal dus soms moet je iemand wel eens teleurstellen, ik vind het maar niks, van mij mag het afgeschaft worden, ik zal er niet wakker om liggen, desondanks wens ik iedereen die kerst wel leuk vindt, een hele gezellige kerst dit jaar!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kerst betekent voor mij één van de mooiste tijden van het jaar.Ik heb het altijd al een magische tijd gevonden met een hele fijne sfeer.Wij waken er bewust voor om er geen "vreetfeest"van te maken want we eten gewoon aardappelen of soep,niks geen fratsen.Kerst betekent voor mij nog steeds de geboorte van Jesus en een kans op een betere wereld.Ik kan niet wachten om het huis te versieren en de kerstboom en zelfs de kerststal te zetten.En dan op naar het nieuwe jaar.Dan wordt ik altijd een beetje melancholiek en overdenk de goede en minder goede dingen van het afgelopen jaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor mij is kerst vooral het vieren van verbindingen met geliefde,vrienden en/of famillie daarbij is een leuke verpakking doormiddel van gezamelijk eten of iets anders doen een leuke toevoeging.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kerst, dat betekent voor mij vanaf oktober hysterisch kerstliedjes zingen, en het hele huis omtoveren in een kerst sprookjesbos. Ik ben blijkbaar onuitstaanbaar rond Kerst, omdat ik er zo hyper van wordt. Alles wordt bij mij groenroodgoud, en overal kaarsjes aan.
Dus tja, dat is wel commercieel.
Wij doen totaal niet aan kadootjes enzo rond kerst, daar is sinterklaas voor (ook al zo geweldig gezellig!). Ook het volvreten doen we niet aan, daar kan ik echt niet tegen.
Ik vind het het ziekste wat je kan bedenken, je volvreten, anders is het niet gezellig. Lekker amerikaans hoor!

Wel gaan wij als gezin aan de mooie tafel eten, ook de hond zit dan aan tafel. Maar we eten niet anders dan normaal. Dat hebben wij ook niet nodig om het gezellig te hebben. We gaan traditioneel even langs familie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor mij is Kerst het huis omtoveren. Ik heb elk jaar een thema. De kinderen verwennen en met het eten is het vooral superveel tradities. (Engels gezin.)Dus kalkoen eten en nog meer van dat soort dingen. Maar het is ook Advent hoor. 4 weken lang met je geloof bezig zijn. Je voorbereiden op de komst van Jezus. En dan de prachtige nachtmis.
Voor mij is het dus allebei.
De kerk en commercieel.