Een kennis van me is wat fabrieksdoof, hoe zorg ik ervoor dat hij me in één keer verstaat?

Van mezelf heb ik een wat zachte stem, twee tot drie keer herhalen wat ik zeg, vind ik zo lastig!

Expres luider spreken vind ik niet fijn.

Ik probeer eerst zijn aandacht te vangen, en dan pas te spreken, met gebaren erbij, en korte simpele zinnen.
En dan nog vraagt hij : He ???

Pen en papier pakken, ook geen optie

Nog meer ideetjes?

Toegevoegd na 9 minuten:
p.s.
Hij wil geen gehoorapparaat...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (3)

in ieder geval zijn aandacht trekken
en voor hem gaan staan
zeg zijn naam en dan luister eens of zo
en daarna pas wat je wil gaan zeggen
als die persoon nog steeds he zegt
kan het ook wel aan hem liggen dat hij zich niet goed concentreert of dat hij hoe dan ook denkt dat hij het toch niet zal verstaan

Toegevoegd na 1 minuut:
mijn partner hoort ook slecht en ik merk wel dat hij iig vaak al he zegt voordat ik ook maar begonnen ben met praten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vraag hem wat voor hem het beste te verstaan is.

Sommige mensen kunnen geen hoge tonen meer horen, andere juist geen lage tonen. Dat ligt er maar net aan door welk soort lawaai ze doof zijn geworden. Het ligt ook aan het gehoorapparaat dat je kennis gebruikt.

Er zijn ook mensen die juist contrasten nodig hebben. Dus wat lager spreken in een omgeving met veel hoge geluiden, en wat hoger spreken in een omgeving met overwegend lage geluiden.

Mensen met een hoorapparaat hebben vaak grote last van achtergrondgeluid. Dus van andere praters, of van verkeer. Vooral het geluid van bestek tijdens het eten is voor veel gehoorapparaatdragers een crime.

Kortom, vraag hem hoe je hem het beste kunt helpen. Hij weet meer van zijn dovigheid dan alle GV-ers bij elkaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet wel dat hij zeer eigenwijs is, en geen gehoorapparaat wil! - Dan is alles kunst - zoals hij zelf zegt.
bril- gebit- hoorapparaat...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus liever slecht verstaan, en dus slecht contact, dan een hulpmiddel en daardoor goed verstaan, en goed contact? Heb je hem dat wel eens voorgehouden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jazeker! Hij is erg eigenwijs en het is mijn schoonvader!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, in dat geval kun je hooguit de genoemde dingen proberen. Als dat niet helpt, en hij een gehoorapparaat weigert, dan zijn de lastige gevolgen zijn eigen keuze. Dat heb jij dan maar te accepteren. Hij ook, trouwens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zo is het
Het volume waarmee gesproken wordt is meestal niet doorslaggevend, goed articuleren des te meer en tijdens het spreken de persoon aankijken helpt soms ook.