Hoe kan iemand zijn slechtste eigenschap vinden?

(Verwijderde vraag in een beter jasje.)

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
En zo is het ook gewoon een hele goede vraag. 't Zit hem maar net in de formulering en hoe mensen het interpreteren.

Het beste antwoord

Daar waar jij het snelst mee uit de bocht vliegt, dan kan je bijna met 100% zekerheid zeggen dat dat je slechtste eigenschap is... En wat is dan uit de bocht vliegen, dat is die eigenschap die anderen van jou als de slechtste kenmerken...

Dus daar waar je vrienden, kinderen, partner, ouders, collega´s en teamleden de hardnekkigste kritiek op hebben, dat is de eigenschap waar je het eerst naar zou moeten kijken en het snelst dient op te lossen zolang die personen nog bij jou wensen te zijn...

Dus dat kun je bijna niet zelf, maar de omgeving zegt je dat al jaren lang continu en steeds indringerder...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik dacht het wel... :-))

Andere antwoorden (12)

Door na te gaan waar je in je leven tegen de lamp loopt. Dat is vaak gebaseerd op een zwakte van jezelf. Het is overigens moeilijk; je bent vaak blind voor je eigen fouten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Door je eigen gedrag krities te bekijken...

Zo ben ik tenminste op mijn twee slechtste eigenschappen terecht gekomen...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik compenseer de -1 maar.. wat een kansloos gedoe hier de laatste tijd zeg..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Thanks...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een +1 is méér dan compenseren: bij een +1 krijg je nl. wel een punt, maar bij een -1 gaat er geen punt af.
(Ter info: ik was 't niet, van dat minnetje.)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Inderdaad: 'zelfreflectie' > +1
Of het een goeie vraag is, weet ik niet, het is wel een moeilijke vraag.

Een slechte eigenschap van een persoon is vaak een onbewuste eigenschap. Een crimineel kun je zeggen: Dat hij iemand vermoord is z'n slechtste eigenschap. Maar wat voor je buurman? Wat voor mij?

Beoordelingen van eigenschappen zijn afhankelijk van de geldende normen en waarden. Immers, ik kan zeggen dat godslastering heel slecht is, maar in een klein dorpje in Afrika waar ze geloven in bosgeesten, zal het ze een worst zijn. Er kunnen ook normen en waarden gelden voor jezelf. Dan bepaal je eigenlijk zelf wat wel en niet een goede eigenschap is.

In de laatste optie is het mogelijk om zelf een lijstje van dingen te maken die je erg storen als iemand anders ze zou tonen. Daarna kun je bij jezelf nagaan of je ze herkent in je eigen gedrag. Als dit niet lukt kun je dit nog verifieren door anderen te vragen of zijn dit gedrag bij je zien. Pas op met 'vragen met een 'twist'': Ik ben toch niet zo? Nee natuurlijk niet...euh.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Door heel veel feed-back te vragen aan vrienden (of andere mensen).

Je keurt je eigen gedrag namelijk bijna altijd goed. Daarnaast is het ook moeilijk, waarschijnlijk onmogelijk, om een objectieve mening over jezelf te vormen. Stel bijvoorbeeld dat je erg egoïstisch bent. Jijzelf zult dat waarschijnlijk niet zo zien. Je rechtvaardigt je gedrag dat je eerst aan jezelf denkt. Als echter 10 vrienden zeggen dat ze dit jouw meest vervelende eigenschap vinden, dan ga je waarschijnlijk toch nog eens nadenken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kijk maar naar idols : 'Iedereen zegt altijd dat ik goed kan zingen".....yeah, sure.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je ze heel open de vraag stelt en aangeeft dat het belangrijk voor je is, dan zullen ze je heel eerlijk feedback geven, als het goede vrienden zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat kun je inderdaad doen, maar dan zal er waarschijnlijk geen enkele manier zijn om achter je slechte eigenschappen te komen, want dan ben je waarschijnlijk iemand die ze niet wil zien.
door te aanvaarden wat je naaste ("degene die jou het beste kent") zegt over je slechtste eigenschap
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Door te kijken waar je je bij anderen het meest aan ergert ; meestal zijn dat de dingen waarvan je dondersgoed weet dat je ze zelf ook doet. En te kijken waar je in het leven het vaakst tegen problemen aanloopt ; dat zou een slechte eigenschap kunnen zijn. Sommige eigenschappen zijn echter niet zo zwart-wit. Eén van mijn slechtste eigenschappen is dat ik absoluut geen maat weet te houden ; als ik ergens voor ga, ga ik er ook helemaal voor. Soms is dat positief, en al heel wat mensen hebben van mijn ongebreidelde enthousiasme en energie geprofiteerd, maar het kan ook heel nadelig uitpakken (denk aan lekker eten, verzamelhobbies, maar ook 'overstaying your welcome', of ineens net zo hard je interesse weer verliezen als er iets nieuws op je pad komt). Het is dus iets waar ik steeds weer tegenaan loop, op allerlei terreinen, maar me ook wel weer maakt tot wie ik ben ; als ik dat zou verbeteren zouden er ook zoveel dingen wegvallen die onderdeel zijn van mijn persoonlijkheid. Feitelijk is het voornamelijk ADD (zonder de H tegenwoordig) en onder de ritalin zou ik vast een heel stabiel en gestructureerd leven kunnen leiden, maar dan zou ik wel mezelf zijn verloren. Heel relatief dus. Al je eigenschappen maken je tot wie je bent ; je goede én je slechte. Trouwens, 'goede' eigenschappen kunnen ook héél irritant zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
om er een broberen alles en als iets niet leukt heb je een slechte eigenschap
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zou je dat iets willen verhelderen?
Als diegene genoeg kritiek krijgt over die eigenschap. Als heel veel mensen, als ze over diegene praten, een bepaalde slechte eigenschap heel vaak noemen dan moet dat toch wel de slechtste zijn? Een verborgen, slechtere eigenschap zal diegene wel niet hebben als ie niet genoemd wordt door anderen...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Door het aan je beste vrienden te vragen. Die weten dat perfekt als ze het tenminste willen zeggen juist omdat je ze niet willen kwetsen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
En als je een slechte eigenschap hebt die anderen niet kennen?
Door aan het aan personen te vragen die je vertrouwt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
bij een ander, bv, als je, je irriteert aan een ander vaak zie je jezelf
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel simpel, door kritisch zelfonderzoek.