Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

waar komt de uitdrukking"je bent toch niet in de kerk geboren! " vandaan en wat is de betekenis?Of kent niemand deze uitdrukking!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
18.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dit wordt gezegd tegen iemand die de deuren niet achter zich dichtdoet.
Omdat traditiegetrouw een kerk nooit gesloten deuren heeft, en je er altijd in en uit moet kunnen lopen.

Of dit nog steeds zo is, weet ik eerlijk gezegd niet, maar toen ik klein was, en de huizen in de winter niet centraal verwarmd waren, maar alleen de woonkamer met de kachel warm was, kregen wij dit als kinderen vaak te horen, omdat de warmte het huis in trok ipv. in de kamer te blijven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat zegt men als je de deur open laat staan. De kerkdeur stond vroeger altijd open. Nu moet je van heel goede huize komen om daar nog een onderhoud met God te mogen hebben buiten de diensten.
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Oh, die ken ik als "jij woont zeker in het OV".
zondag
13 jaar geleden
Hé, die had ik nog nooit gehoord maar is ook leuk.
dit wordt vaak gezegd als mensen de deur niet achter zich dicht doen. de kerkdeuren stonden vroeger namelijk altijd open. vandaar de uitdrukking: je bent toch niet in de kerk geboren? als iemand de deur niet achter zich dicht doet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat betekend dat de deuren naar god altijd open staan .
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kerkdeur stond altijd open om het bezoek laagdrempelig te maken. Dat is nu niet meer.
In de toekomst zal deze spreuk ook steeds meer in onbruik raken
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding