Wat is de motivatie van IS om zo veel slachtoffers te maken?

Wat is de overtuiging achter het doden van zo veel mogelijk mensen door de IS?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Religie
1.9K

Antwoorden (4)

De motivatie van gewelddadige groeperingen is zonder twijfel andere mensen angst aan te jagen in een poging om hun land te bezetten en/of hun roerende goederen te stelen in eerste instantie ( en niet te vergeten hun eigen geloof op te leggen).

Ook is het in dit geval een motivatie om in het paradijs te komen als held en ontvangen te worden door 72.maagden. Hoe meer slachtoffers je maakt als je jezelf opblaast en dus een martelaarsdood sterft, hoe meer je bewonderd zult worden.

Bovendien is iedereen die niet hun geloof aanhangt een ongelovige en deze verdient alleen om die reden al de dood.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Los van het geloof zit er ook een veel wereldser aspect aan deze strijd. Generaals en officieren die ooit in het leger van Saddam Hoessein dienden zijn verbitterd en proberen nu de macht te grijpen door onder een hoedje met IS te spelen. Zie bijvoorbeeld https://www.rd.nl/vandaag/buitenland/christenen-hebben-alleen-maar-te-vrezen-van-isis-1.399584 Een gemeenschappelijke vijand, in dit geval het Westen, is een beproefd recept om een sterk gevoel van verbondenheid te creëren. Ik betwijfel zeer de oprechtheid van de machthebbers. Ik denk dat de aanslagplegers vooral 'useful idiots' zijn, die het vuile werk opknappen voor hun leiders. Het geloof is nmm vooral een middel dat wordt ingezet om mensen aan te zetten tot de strijd. Het christendom heeft ook zulke perioden gekend, waarin het geloof vooral een excuus was om te plunderen. Als je wel eens in het Vaticaanmuseum bent geweest heb je de trofeeën kunnen zien.
IS wil een islamitische staat oprichten; een kalifaat dat door hun eigen geestelijk leider wordt bestuurd. Daartoe hebben ze delen van Syrië en Irak veroverd.

Met de aanslagen in het westen zegt IS de vele moslims te willen wreken die de afgelopen decennia zijn omgekomen bij westerse bombardementen op islamitische landen. Ook moet het westen, volgens IS, boeten voor zijn steun aan Israël.

Maar er speelt meer. De gebieden die door IS worden bezet, zijn de afgelopen tijd door westerse bombardementen steeds kleiner geworden. Nu de organisatie terrein verliest, richt IS zich steeds meer op terreuracties in westerse landen. Dit doen ze enerzijds om de wereld te tonen dat IS de strijd nog lang niet heeft verloren en anderzijds om angst en paniek te zaaien. Door de aanslagen neemt in het westen het wantrouwen jegens moslims toe, wat er volgens IS toe kan leiden dat steeds meer moslims vervreemden van de westerse samenleving en uiteindelijk radicaliseren. De organisatie hoopt dat deze geradicaliseerde moslims zich aansluiten bij IS.
6 jaar geleden
Z512099
6 jaar geleden
Helaas is dit allemaal waar, + van mij.
IS aanhangers interpreteren de Islam op een hele extreme, strikte manier waarin wreedheden als onthoofding, slavernij en executies niet alleen zijn toegestaan maar zelfs verplicht gesteld . Doen de 'strijders' hier niet aan mee, dan zijn het 'slechte' moslims en kunnen ze daar in sommige gevallen de doodstraf voor krijgen.

Ze hebben een 'historische'missie' , door hun leider opgelegd en in hun hersens 'ingespoeld', om eerst een eigen kalifaat op te bouwen en dit agressief uit te breiden.
Aanvankelijk gingen ze als ISIS te werk om de staten Irak en Syrië tot een Islamitische staat te maken...dit was mooier dan ze hadden kunnen dromen... maar het was niet genoeg. IS ziet het als een plicht om zoveel mogelijk land te veroveren, de grens moet constant opgerekt worden. De hele Arabische wereld moet bijv. Islamitisch worden volgens hun strikte Islamregels, die zo heel anders zijn dan de Islamregels die door andere moslims als vredelievend worden uitgelegd.
Er zijn zelfs Is-strijders die geloven dat de hele wereld uiteindelijk een groot kalifaat wordt.

In de hoofden van jihadisten is ingeprent, dat het Westen en vooral de VS, een kruistocht wil houden en moslims wil vermoorden. Zij rekruteren mensen door te zeggen dat het kalifaat steeds groter wordt en hun sterkte steeds meer toeneemt. Indien je als strijder hieraan kunt deelnemen, moet je trots erop zijn dat jij hebt meegewerkt aan een historische gebeurtenis en dit idee geeft voeding aan vele jongeren die in hun dagelijks leven ontevreden zijn of het leven weinig spannend vinden. Het geeft hen een soort 'machtsgevoel' en dit motiveert hen dan weer om deel te nemen aan de strijd.

Zo zijn ze ook in het Westen bezig met aandacht vragen middels aanslagen te plegen en angst te zaaien. Zo proberen ze er alles aan te doen om Westerse legers naar Syrië te lokken voor een laatste groot gevecht waarin ze hun uiteindelijk overwinning zullen winnen door het westen daar te verslaan. Volgens een overlevering van Mohammed zou 'het laatste uur' plaatsvinden in het dorpje Dabiq, dat al in hun handen was. Het is voor hen een van de grootste symbolische nederlagen die ze moesten lijden toen het dorp weer door syrische rebellen en het Turkse leger werd ingenomen.

Wat is nu uiteindelijk hun motivatie om te moorden, ook al zouden ze van karakter zachtmoedig zijn en vredelievend? Zie IS als een sekte met een charismatische sekteleider. Het is voor een groot deel indoctrinatie en voor een groot deel angst.
6 jaar geleden
De motivatie van extreme groepen zoals IS is angst. En door zoveel mogelijk slachtoffers te maken jagen ze zoveel mogelijk angst aan. IS is in oorlog met een groot deel van de wereld en in het verleden is door andere staten die in wereldoorlog waren ook veel slachtoffers gemaakt door bombardementen. En de angst voor nog erger is soms zo groot geweest, dat sommige landen zoals Nederland, maar ook Japan zich overgegeven hebben.