De term ‘wedergeboren worden’ of ‘opnieuw geboren worden’ duidt op een nieuw begin in de verhouding tussen God en iemand die opnieuw geboren wordt (Johannes 3:3, 7). God adopteert zulke personen, waardoor ze zijn kinderen worden (Romeinen 8:15, 16; Galaten 4:5; 1 Johannes 3:1). Net zoals mensen die wettelijk geadopteerd worden, krijgen ze een andere status: ze worden deel van Gods gezin (2 Korinthiërs 6:18).

Toen Jezus dit onderwerp besprak, zei hij dat iemand die opnieuw geboren wordt, ‘uit water en geest wordt geboren’ (Johannes 3:5).
Die uitdrukking duidt op de waterdoop, gevolgd door de doop met heilige geest (Handelingen 1:5; 2:1-4).

De eerste die opnieuw geboren werd, was Jezus zelf. Hij werd gedoopt in de rivier de Jordaan en werd daarna door God gezalfd (of gedoopt) met heilige geest. Zo werd Jezus opnieuw geboren als geestelijke zoon van God met de hoop om later terug te gaan naar de hemel (Markus 1:9-11). Die hoop was niet tevergeefs: God bracht Jezus na zijn dood weer tot leven en gaf hem een geestelijk lichaam (Handelingen 13:33).

Ook anderen die opnieuw geboren worden, worden eerst in water gedoopt voordat ze de heilige geest ontvangen (Handelingen 2:38, 41). * Daarna weten ze dat ze na hun dood een opstanding zullen krijgen tot leven in de hemel (1 Korinthiërs 15:42-49).
SimonV
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Jouw bron ondersteund de gedachte dat " het wedergeboren worden " zich beperkt tot 144 000
personen. groet amadeus
Wat christenen met 'opnieuw geboren worden' bedoelen is heel verschillend; “zoveel hoofden, zoveel meningen” is hierbij een terechte opmerking.
De algemene gedachte is ongeveer dat wanneer je je laat dopen door een of andere voorganger van een of andere kerkelijke stroming of religieuze sekte, dat je dan behouden of wel gered bent, mits je maar bij die ene kerk of sekte aangesloten blijft die jou gedoopt heeft.
Er wordt min of meer van jou verwacht dat je natuurlijk probeert om zoveel mogelijk de leefregels te volgen van die gemeenschap waarmee jij je verbonden hebt.
Sommige religieuze instellingen gaan zelfs zo ver door te beweren/leren dat je voor eeuwig verloren bent als je die gemeenschap op enig moment weer verlaat.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dit is idd wat veel kerken leren, maar helaas klopt deze rednering niet. Leefregels volgen van de gemeenschap waarmee je verbonden bent is hetzelfde als geboden van mensen onderhouden waarvoor Jezus heeft gewaarschuwd. groet amadeus