Welke geloven accepteren huiselijk geweld?

Ik kan het namelijk nergens anders vinden.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Religie
2.4K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Op deze site staat de folder
Huiselijk geweld kent geen kleur, of toch?
http://www.toolkitaandachtsfunctionaris.nl/Toolkit/Huiselijk%20geweld/Signaleren/Brochure%20huiselijk%20geweld%20kent%20geen%20kleur%20De%204M%202010.pdf Hier kun je een heleboel uithalen, et zijn niet zozeer geloven die het expliciet accepteren, maar culturen en verschillende bevolkingsgroepen. Die kunnen in elk land aanwezig zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
de islam
tinus1969
7 jaar geleden
Zowel christendom als islam accepteren huiselijk geweld niet direct, maar veel orthodoxe varianten van deze geloven vinden dat de man de baas is in huis, vrouwen ondergeschikt zijn aan mannen en hun man moeten gehoorzamen. Er zijn ook Bijbelcitaten die dit onderbouwen (dat begint al met de 10 geboden).
Zo'n uitgangspunt zorgt er al snel voor dat huiselijk geweld acceptabel is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wie men liefheeft kastijd men staat ergens in Deut ( bijbel boek ) dacht ik . In helaas alle geloven staat wel iets dat vrouwen of kinderen slaan mag als je dat nodig vind . Afschuwelijke teksten die door mensen / mannen zijn geschreven . Geen een geloof is opgeschreven door god maar door mensen enige honderden jaren vaak na de open baring aan een profeet of Jezus . En ja dat moet je geloven denk er niet te veel over dat is niet de bedoeling . Zie geloofs regels door de ogen van de tijd en de cultuur waarin ze zijn opgeschreven . En hou je aan de wet. Je slaat je huisgenoten niet !!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijfstraf
Het Bijbelboek Spreuken (13:24 en 23:13-14), toegeschreven aan koning Salomo (ca. 1000 voor Chr.), adviseert ouders, op gepast moment een corrigerende tik uit te delen: “Wie zijn zoon de stok onthoudt, haat hem, wie hem liefheeft, tuchtigt hem”, en: “Onthoud een kind geen onderricht, van stokslagen gaat het niet dood. Sla het met de stok, en je redt het van het dodenrijk”[1]. In sommige christelijke kringen in Nederland en daarbuiten wordt dan ook geageerd vóór het recht op het uitdelen van de pedagogische tik[2]. En dan nog: 20 En ingeval een man zijn slaaf of zijn slavin met een stok slaat+ en hij of zij werkelijk onder zijn hand sterft, dient deze zonder mankeren gewroken te worden.+ 21 Maar indien hij nog een dag of twee dagen in leven blijft,* dient hij niet gewroken te worden, want hij is zijn geld.* Islam:
http://www.answering-islam.org/Dutch/arlandson/huiselijkgeweldislam.htm
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+een plus voor @Kapperkort. Ongeacht welk geloof men aanhangt, huiselijk geweld wordt in Nederland niet getolereerd.

Antwoorden (1)

Het is niet te vinden, omdat geen een geloof dat accepteert. Wel kan er een (geloofs)cultuur zijn dat mannen meer macht geeft dan vrouwen. Dit staat echter los van spiritualiteit van een religie en heeft meer met misogynie te maken.