Kun je als vrouwelijke niet moslima naar een moskee gaan om met iemand te spreken over de islam?

Er is nu zoveel negatief gedoe over de islam. Ik zelf heb geen enkel probleem met geen enkel geloof., ondanks dat ik zelf niet gelovig ben. Ook heb ik helemaal niets tegen moslims. Maar ik kan mij voorstellen dat je toch wel meer wil weten. Wat de koran nou echt zegt of hoe je dingen zou moeten interpeteren. Is het mogelijk om als niet moslim een gesprek te voeren met iemand van de moskee? Een geestelijke? Ik ben gewoon nieuwsgierig en zou er graag meer over weten.

Toegevoegd na 1 uur:
Bij een kerk kun je gewoon binnen lopen en ragen. Ik weet niet of dat ook zo werkt bij een moskee.

Toegevoegd na 1 uur:
ragen=vragen

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Religie
2.2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja hoor, je kunt wel met een geestelijke een gesprek voeren, maar hij zal je niet de hand schudden en of het in de moskee kan is ook de vraag.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Volgens mij kun je er wel naar toe gaan om vragen te stellen , maar zover ik begrepen heb dat de islam verschillend wordt uitgelegd de ene moskee benadrukt dit , de andere legt het weer geheel anders uit en dat maakt het moeilijke ervan.
Je ziet dit dus heel erg terug in juist de moslimlanden , al hebben ze hetzelfde geloof , de islam, maar in naam van allah worden eigen geloofsgenoten gedood , want die zijn toch in de ogen van de daders ongelovigen , , in onze ogen zijn ze allemaal gelovig , maar omdat de ene groep de islam net iets anders beleefd of uitlegt worden ze onderling toch als ongelovige gezien. Dus het ligt eraan naar welke moskee je gaat , een gematigde of meer een radicalere ze kunnen de koran verschillend uitleggen , zo is mij eens verteld .
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De deur staat natuurlijker bij een gematigde moskee meer open dan bij een strenge moskee, maar dit geldt ook bij de christelijke kerken, bij de hele strenge kom je niet binnen, dat is een gesloten bolwerk. Vergelijkbaar met een klooster met kluizenaars.

Antwoorden (1)

Hoewel je bij sommige kerken gewoon binnen kunt lopen, zijn de dagen dat de deur van een Kerk of ander religieus gebouw altijd open is over.

Natuurlijk zijn er nog steeds tijden waar de deur gewoon open is en dat je vrij binnen kunt lopen, maar meestal is het handiger om vooraf een afspraak te maken. Ook al is het alleen maar om te zorgen dat je vooraf weet aan welke beleefdheidsregels je dient te houden en dat er iemand is die antwoord kan geven.

Maar bij de meeste religieuze gebouwen en organisatie staat altijd de deur open. Soms moet je wel even aanbellen of een belletje vooraf doen.

Om specifiek in te gaan om de moskee. Niet alle moskee richten zich op Nederlandstalige mensen. De voertaal in de meeste Moskeeën is Arabisch (de taal van de Koran). Zoals vroeger in de RK kerken de voertaal latijn was en zonder kennis de rituelen en zonder kennis van latijn je in een vreemde wereld terecht komt.

De scheiding tussen man en vrouw is binnen de moskee is strenger, dus bij sommige moskeeën zal het eerste contact voor een vrouw via een vrouw lopen. Bij sommige christelijke kerken en instanties krijg je als vrouw op sommige vragen wel antwoord van een non, maar niet van een broeder of een priester. Of loopt het eerste contact via een vrouwelijke leek voor vrouwen.

De stap van een niet-gelovige naar een de religieus wereld is groter dan het verschil tussen de Moskee en de christelijke Kerk.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Z512099
7 jaar geleden
+ van mij.