Hoe weet een christen of iets zondig is?

Is de methode om hier achter te komen voor katholieken anders dan voor protestanten?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Religie
1.5K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Da's toch je innerlijke morele kompas? Jij weet toch ook het verschil tussen goed & kwaad?
Waarom zouden de katholieken en protestanten dat anders ervaren?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Da’s toch je innerlijke morele kompas?
Voor ons wel. Maar dan spreken we niet eens over zondig, maar over amoreel. Waarom zouden de katholieken en protestanten dat anders ervaren?
Omdat ze religieus zijn en meer waarde hechten aan de door hun geloof/kerk/bijbel opgelegde waardes in bepaalde gevallen dan de eigen waardes. De vraag ontstond door deze vraag en de discussie eromheen: http://www.startpagina.nl/v/maatschappij/religie/vraag/610928/zondig-christen-vrouw-trouwt-jongere#c1972588
Erna55
7 jaar geleden
Ook binnen de christelijke stromingen wordt er verschillend gedacht over wat zondig is. http://www.christipedia.nl/Artikelen/M/Masturbatie
Deze christelijke hulpverlener vindt dat masturbatie zondig is :
----- Masturberen is zondig, omdat het een handeling is die niet voortkomt uit het geloof. Ik kan niet aan de ene kant in de belofte van God geloven dat Hij zal voorzien in al mijn noden (Filippenzen 4:19), een uitweg zal geven voor elke verleiding (1 Korintiërs 10:13) en zal voorkomen dat ik struikel (Judas 1:24), en mij tegelijkertijd overgeven aan zelfbevrediging. Masturbatie komt niet uit het geloof voort, daarom is het een zonde. ----- http://www.volkskrant.nl/archief/zelfbevlekking-is-geen-zonde-meer~a444778/N
De katholieke opvatting.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een opvatting binnen christelijke stromingen en die van de katholieken in het bijzonder over een zeer beladen onderwerp proberen te onderbouwen aan de hand van twee links (die bovendien niet geopend kunnen worden) lijkt mij uitermate ongenuanceerd.
Erna55
7 jaar geleden
" hoe weet een christen of iets zondig is " Binnen de christelijke stromingen zijn er verschillende opvattingen over of iets zondig is.
Ik wil als voorbeeld de verschillende visies over masturbatie laten zien.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je projecteert een opvatting van één persoon, die zegt vanuit een orthodox-christelijk perspectief te redeneren, op een hele christelijke gemeenschap. Deze extreem orthodoxe mening van deze
enkeling komt niet overeen met de gangbare mening van de (huidige Nederlandse) christelijke denkers.
Het tweede is een artikel uit de Volkskrant van 1996. Het is een deels door Jan van der Putten vertaald artikel dat ooit is geplaatst in het Italiaanse familieblad Famiglia Oggi.
In het Italiaanse artikel uit 1995 komen twee katholieke psychologen aan het woord die hun eigen visie ventileren."Dreigementen en vervloekingen" zoals de huidige correspondent van o.a. De Groene Amsterdammer beschrijft, komen voor zijn eigen rekening.
Erna55
7 jaar geleden
Ik projecteer niet de opvatting van een persoon op de hele gemeenschap. Ik laat zien dat er binnen de christelijke wereld diverse opvattingen zijn over wat zondig is.

Antwoorden (2)

Dat hebben ze geleerd op catechisatie en van de dominee in de kerk.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ieder mens heeft een aangeboren gevoel meegekregen van wat goed is en wat kwaad.
Daarin speelt het 'geweten' een rol. Ook de samenleving heeft ongeschreven en geschreven gedragsregels om verkeerd gedrag te voorkomen en af te straffen...ik denk dat iedereen, waar ook ter wereld, op zijn klompen wel kan aanvoelen hoe mensen met elkaar horen om te gaan.

Door de geschiedenis heen zijn de ergste regimes atheïstisch geweest. Denk aan Stalin, Mao of Pol Pot. Christenen hebben echter altijd een toezichthoudende god die moraliteit stimuleert. Vanuit het geloof hebben ze Gods regels meegekregen in de vorm van de 10 geboden waaraan een goed Christen zich dient te houden om ook na de dood een fijn 'leven' te hebben. Vroeger was religie erg belangrijk en werden kinderen al opgevoed, door zowel de school als de ouders, met de 10 geboden https://www.gotquestions.org/Nederlands/tien-geboden.html
Dit zijn heel natuurlijke, voor de hand liggende regels die eigenlijk iedereen wel kent.
De ouders hebben die nog echt uit het hoofd moeten leren, dat is tegenwoordig niet meer zo. De ouderen onder ons zullen ze nog kennen en ze ook nog toepassen, vanwege hun gemoedsrust. Hun kinderen zijn ook met deze regels opgevoed, ook al kennen ze ze niet specifiek. Gods wetsregels worden niet meer zo doorgegeven, zitten echter wél in de opvoeding verweven.

Deze 10 leefregels hebben heel veel invloed gehad op de samenleving. Alle religies die in een God geloven, proberen volgens de basisregels te leven. Ze weten dus wat voor gedrag van hen verlangd wordt, wat wel en wat niet mag.
Een katholiek heeft geen andere geboden dan een protestant om zich Christen te kunnen noemen, de basis is hetzelfde. Het is alleen zo dat bepaalde Christelijke stromingen of -gemeenschappen zelf bepaalde regels hebben opgesteld over wat zij als zondig zien zoals 'sex voor het huwelijk' of het hebben van' heiligenbeelden wat als een soort van afgodsaanbidding' gezien wordt.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ precies.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ mooi voorbeeld van de 'heiligenbeelden'
wat door de een wordt gezien, zoals de een het interpreteert, hoeft niet de intentie van de andere te zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Geen enkel mens wordt geboren met de kennis van goed en kwaad of een geweten. We worden wel geboren met het zich goed en slecht kunnen kunnen voelen, met instincten en allerlei hormonen.
Een kind zal zich goed voelen als het geknuffeld wordt maar niet als men het pijn doet.
Een samenleving kan nooit bestaan als iedereen elkaar kwaad doet, elkaar nooit help, besteelt en bedriegt. Zulke samenlevingen zijn steeds gedoemd om te verdwijnen omdat de bevolking vroeg of laat toch in opstand komt. (zie IS maar)
Onze huidige westerse maatschappij, gelovig of niet is gebouwd op christelijke waarden, die vervolgens ons worden meegegeven via de opvoeding. Het is juist dat laatste dat zal bepalen of we goed zijn voor anderen of niet. Let op, heel ons leven veranderen wij, en goed mensen kunnen veranderen met het ouder worden evenals minder goeden kunnen veranderen.
amc
7 jaar geleden
Uiteraard wordt een mens niet geboren met de KENNiS van goed of kwaad. Een baby WEET immers nog niets. Ik zeg ook juist 'een aangeboren gevoel', iets wat erin zit en zich ontwikkelen moet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Apropos, die min is niet van mij hoor.