Hoe strikt is de Islam in Oezbekistan?

In het algemeen: Bid iedereen daar 5 keer per dag? Dragen de vrouwen hoofddoeken? Drinkt men geen alcohol?...

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Religie
1.6K

Antwoorden (1)

Beste ...,

Oezbekistan kan je een beetje vergelijken met Rusland (communistisch, dictatoriale trekjes, red.) In zulke landen worden alle handelingen die iets met een religie hebben te maken de kop in gedrukt. Ondanks dat de meeste Oezbeken moslim zijn. De Oezbeken die de islaam willen praktiseren zoeken hun toevlucht bij landen zoals Afghanistan.

Zo kan je bijv. in de cel belanden als je een baard laat groeien of een alcoholistisch drankje van iemand weigert (omdat dat geassocieerd wordt met het praktiseren vd islaam). Zie bron.

In het verlengde daarvan worden religies (vooral de islaam) niet in het openbaar beleden. Meer achter de voordeur.

Om terug te komen op jouw vraag, hoe islamitische is Oezbekistan; in het publiek (dus buiten) niet. Wel achter de voordeur (maar dat is moeilijk meetbaar, omdat het stiekem gebeurt).