Hoeveel moslims woonde er ongeveer in Nederland rond 1945/1950?

Vele moslims komen met excuses dat Nederland zonder hun na ww2 niet meer had bestaan. Ik noem dit de grootste onzin zeker omdat er toen nog heel weinig in het land aanwezig waren. Maar ik vraag me af of iemand de exacte of (ongeveer) de cijfers van toen weet. Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Religie
2.5K

Antwoorden (1)

Weinig. Vlak voor de oorlog waren dat er nog zo'n 450, na de oorlog 300.

Wat ze echter bedoelen is dat er heel veel Moslims -vooral Marokkanen- hebben meegevochten in de verschillende Europese legers tegen Hitler en zelfs tegen het antisemitisme.

Toegevoegd na 3 minuten:
Dat Nederland zonder de Moslims niet meer had bestaan is echter wel een beetje kort door de bocht en wellicht ook iets van verdraaiing van feiten.

Het is vooral het Indiase leger (Brits-Indische leger) geweest dat een grote rol heeft gespeeld in de overwinning - althans volgens Churchill. Dat bestond voor ongeveer 40 % uit Moslims, tegenover 25 % van de totale bevolking.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
tinus1969
7 jaar geleden
De tweede wereldoorlog is gewonnen door de Sovjet-Unie en niemand anders. Alleen al bij Stalingrad zijn meer Russen (en Duitsers!) gesneuveld dan er Amerikanen zijn gesneuveld in de hele tweede wereldoorlog (alle fronten).
ronron1212
7 jaar geleden
@tinus1969 elke keer heb je het over de russen. Ze hebben hard gevochten. Maar alleen maar in europa. De rest heeft over de hele wereld gevochten tegen de duitser en de japaners.
ronron1212
7 jaar geleden
@tinus het Russische leger was in het begin van de oorlog heel slecht bewapend. Daarnaast zijn er veel Russische soldaten door het eigen vuur gesneuveld zij werden gewoon dood geschoten als ze niet in de aanval bleven en probeerde terug te keren. Vele waren ongewapend en moesten het doen met een geweer van een andere soldaat die was gesneuveld.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
http://historianet.nl/oorlog/grote-namen-uit-de-oorlog/bernard-montgomery-een-markante-figuur-uit-de-tweede-wereldoorlog Om een lang verhaal kort te maken:
De Duitsers probeerden de Sovjet-Unie te veroveren ( Operatie Barbarossa). De legermacht werd midden in de strenge Russische winter in januari 1943 bij de stad Stalingrad in Zuidoost-Rusland ingesloten en moest zich overgeven en terugtrekken.
D-Day ( Decision Day) 6 juli 1944 is de aanzet van de bevrijding van West-europa. De Slag om Berlijn (1945) was één van de laatste slagen aan het eind van de Tweede Wereldoorlog. De hoofdstad Berlijn was nog in handen van de Duitsers. Na een hevige strijd om de hoofdstad wint de Sovjet-Unie de strijd omstreeks 1 en 2 mei 1945.
In het voorjaar van 1945 moesten de westerse landen niet meer alleen tegen de Duitsers vechten, maar ook tegen het Russische leger om de hegemonie over de Oostzee.
Op 4 mei 1945 accepteerde de Britse generaal Montgomery op de Lüneburger Heide de capitulatie van alle Duitse strijdkrachten in het westen. Drie dagen later capituleerde het volledige Duitse leger. Dit maakte een einde aan de Tweede Wereldoorlog in Europa.
Namens Amerika werd op 6 augustus 1945 op de Japanse stad Hiroshima een atoombom geworpen en drie dagen later nog een op Nagasaki. Kort hierna capituleerde Japan op 15 augustus 1945. Dit was het absolute einde van WOII WOII is door niemand gewonnen, er waren alleen maar verliezers.
ronron1212
7 jaar geleden
Dat is een hele goede je laatste zin.
tinus1969
7 jaar geleden
@ronron1212, de Russen hebben niet alleen in Europa gevochten. Sterker nog, Japan capituleerde op 15 augustus, Rusland was op 9 augustus Mantsoerije (door Japan bezet gebied in China) binnengevallen: https://en.wikipedia.org/wiki/Soviet_invasion_of_Manchuria en had daar in korte tijd enorme terreinwinst geboekt. Japan gaf zich niet over vanwege de atoombom (die waren na Nagasaki toch op) , maar om te voorkomen dat het door de Sovjet-Unie veroverd en vernietigd zou worden zoals Oost-Duitsland.
ronron1212
7 jaar geleden
@tinus1969 lees de geschiedenis even goed door.
ronron1212
7 jaar geleden
http://www.npogeschiedenis.nl/nieuws/2010/augustus/De-capitulatie-van-Japan-in-1945.html
http://vorige.nrc.nl//opinie/article2322588.ece/Geen_effect_atoombom_op_Japan
http://vandaagindegeschiedenis.nl/15-augustus/