Mag je documenten/papieren met christelijke inhoud(zoals bijvoorbeeld een gebed erop) weggooien?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Religie
1.3K

Antwoorden (4)

Zeker het heeft geen religieuze waarde, alleen met de koran zou ik oppassen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ritsuka
7 jaar geleden
waarom moet je daarmee oppassen?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Ritsuka
Zou jij op alle plekken op aarde een koran in de vuilnisbak durven gooien? Ik iig niet. Zelfs een video ervan maken en uploaden zou ik niet durven.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Idd. Ik zou dat wel met een Bijbel durven, maar niet met een Koran.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Ritsuka, @HeerVoldemort,
Is dat uit respect voor de koran of uit angst voor moslims?
Dat is in principe niet verboden, noch door de wet noch door een christelijke religie. Dus volg je geweten en/of laat je leiden:

Katholiek visie
Er is geen specifiek methoden voor de verwijdering van de oude Bijbels. Sommige katholieken hebben een gewoonte voor de verwijdering van religieuze voorwerpen die zijn gezegend, hetzij door het begraven of verbranden van hen, maar zelfs dat is niet opgelegd door de wet. Als de Bijbel is gezegend kun je ervoor kiezen om die gewoonte te volgen. Zo niet, gooi het als elk ander boek. Als het nog steeds in goede conditie is , zou je het boek kunnen doneren om iemand anders er van te laten profiteren.

Gereformeerde visie
Het heilige van de Schrift zit hem in de inhoud, niet in het papier, volgens dr. Rieuwerd Buitenwerf van het Nederlands Bijbelgenootschap (NBG). „Elke christen moet zelf bepalen wat hij of zij met een oude Bijbel doet.”
Is begraven een optie? „Dan zou ik een Bijbel toch liever bewaren. Ook al is hij incompleet. Eén bladzijde kan al tot zegen zijn", aldus J. de Koning, algemeen medewerker bij de Gereformeerde Bijbelstichting (GBS).

De Bijbel is niet zomaar een boek. Het is de ganse heilige Schrift, zoals het ook op de titelpagina staat. Dat dienen we altijd goed te beseffen. In Jeremia 36:23 lezen we dat koning Jojakim de boekrol met daarop al de woorden des Heeren over Israël en over Juda en over al de volken, in stukken sneed en in het haardvuur wierp. Daarop volgde een verschrikkelijk oordeel van God. Hoe anders handelde koning Josia toen het wetboek in de tempel werd gevonden. Hij scheurde zijn klederen en liet het lezen.

In het jodendom mag een Thorarol waaraan één letter ontbreekt niet meer worden gebruikt. Deze moet binnen dertig dagen worden hersteld. Lukt dit niet, dan wordt de rol begraven in een zogenaamde ”kelie”, een gesloten aardenwerken voorwerp. De Thorarol, een ”sefer Tora” genoemd, moet begraven worden naast een Talmoedgeleerde.”

Toegevoegd na 4 minuten:
Bovenstaande is voornamelijk gericht op de bijbel zelf. Voor een christelijk papier met een gebed erop zal het allicht wat minder zwaarwegend zijn.
7 jaar geleden
Natuurlijk mag dat, zolang je de milieuregels daarmee maar niet overtreedt.
Ik heb al heel wat 'Wachttorens' bij het afval gedaan, nadat de kat er overheen had gezeken in de kattenbak.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee. Het zijn heilige teksten. Ikzelf had hetzelfde probleem, er dozen vol mee die meestal spontaan uit elkaar gaan vallen. Nu ik vond een oplossing door ze in collages te gaan gebruiken, En in supermarkten neer te hangen, of te leggen (geloofverspreiding). Op het advertentie bord . En de bijbels mits compleet maak ik een nieuwe boek omslag voor.