Hoeveel christelijke stromingen zijn er? ergens heb ik ooit gelezen dat dit 262 zouden zijn.

ik weet katholiek, hervormd. Binnen het katholicisme orthodox, russisch en anglicaans etc etc.
Hervormd: Luthers, gereformeerd enz. enz.
Dan nog Babtisten, Jehovahs getuigen, adventisten een nog veel meer.

zou iemand mij kunnen vertellen hoeveel er zin of een site waar dat te vinden is.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Religie
3K
Cryofiel
7 jaar geleden
Weet je dat er zelfs mensen zijn die zichzelf christelijk noemen, maar die bijvoorbeeld beweren dat de Rooms-Katholieken niet christelijk zouden zijn?
Cryofiel
7 jaar geleden
Precies! Elke stroming zegt dat zij de enige echte waarheid kennen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_richtingen_in_het_christendom
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Cryofiel,
Wat tot nu toe hierover ben tegengekomen is dat men niet bestrijdt dat Katholieken Christenen zijn, maar dat men de leiding in Rome als vals ziet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@ cryo, kijk in de link waarom.
vanaf paragraaf 7/8. De RKK is de grootste sekte die er bestaat.
Schijn christelijk. groet amadeus.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
http://finalwakeupcall.info/blog/2015/10/21/agenda-21-veranderd-in-2030/

Antwoorden (1)

Het Center for the Study of Global Christianity (CSGC) stelt dat er over de hele wereld zo'n 41.000 Christelijke kerkgenootschappen en organisaties bestaan.
Amadea
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Vallen kerkgenootschappen en organisaties allemaal onder "stroming"?
Amadea
7 jaar geleden
Elk van die genootschappen heeft z'n eigen dogma’s en leerstellingen. Wat dat betreft kan je het als stromingen zien.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Juist, al deze genootschappen zijn vaak weer afsplitsingen van andere genootschappen, vanwege religieuze onenigheid. Je kan natuurlijk ook een wat grovere indeling maken. https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_richtingen_in_het_christendom Ik ga ze niet tellen maar het zal best kunnen dat rond die 200 zit zoals de vrager aangaf. Ook tussen deze stromingen zal soms veel maar soms ook bijzonder weinig verschil zitten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Die 41000 is nog maar een ruwe schatting. En stuk voor stuk blijven ze volhouden dat zij het als enige goed hebben en al die anderen zitten er naast en zijn geen echte christenen...