Hoeveel Nederlanders gaan over naar een andere godsdienst?

Hoeveel Nederlanders die gelovig zijn opgevoed, gaan later over naar een andere godsdienst dan die waarin ze zijn opgegroeid?

Toegevoegd na 2 dagen:
Er wordt vaak gezegd; als je in een katholiek gezin geboren was, was je nu katholiek, was je in een moslimgezin geboren dan was je nu moslim. Dat is m.i. niet altijd zo. Er zijn altijd mensen geweest die later uit eigen overtuiging overgaan naar een andere godsdienst of stroming. Naar die groep gaat bij deze vraag mijn interesse uit. Over kerkverlating is veel bekend, maar over deze groep kan ik nergens iets vinden.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Religie
1.3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik geloof dat de mensheid uit eindelijk het licht zal zien en het geloof geheel zal afschaffen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat geloven jullie
Amadea
8 jaar geleden
Ik ben bang dat meer mensen zich laten uitschrijven in plaats van overschrijven naar een andere geloofsgemeenschap. Als je alleen al ziet hoe sommigen menen te moeten reageren op vragen over religie...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ben laatst overgegaan naar het pastafarianisme.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@jjjgroot Ik ben maar heel licht optimistisch, het is alleen maar een tendens in de Westerse wereld dat men religie laat voor wat het is. Zelfs de V.S. loopt zwaar achter en heeft niet meegemaakt wat Europa mee heeft gemaakt qua ontkerkelijking, zelfs goede secularisatie is daar nog altijd een probleem. Aan de andere kant hebben we de islam die op de deuren klopt van de Europese samenleving. http://www.nu.nl/algemeen/820891/meer-gereformeerde-jongeren-kiezen-voor-islam.html
Powergen
8 jaar geleden
@jjjgroot Ooit.. hoop ik het.. maarja dat maken wij allang niet meer mee
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://www.scientias.nl/de-wereld-wordt-steeds-religieuzer/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Amadea Als je ziet wat er in sommige "heilige teksten" geschreven staat is het toch niet meer dan logisch dat mensen daar niks meer mee te maken willen hebben. Dat is toch alleen maar iets goeds?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als het over kerken en hun leden gaat kun je dit in de kerkelijke jaarboeken na kijken , hoeveel leden er vertrokken zijn , hoeveel leden van elders zijn overgekomen en hoeveel leden per jaar naar een andere kerk vertrokken zijn ,hoeveel leden zich geheel hebben onttrokken van de kerk enz. , maar religies die geen jaarboeken bij houden is dat natuurlijk heel moeilijk om na te gaan. Dus als je het echt wilt weten zul je van elke kerkgenootschap een jaarboek van een bepaald jaar moeten in gaan kijken dan kun je een landelijk overzicht krijgen van die kerken , maar er zullen ook religies zijn die dit niet prijsgeven of niet bij houden Maar misschien weet een ander daar wel een oplossing op , wie weet succes

Het beste antwoord

Dit is een vrij ingewikkelde vraag om precies te beantwoorden. Je kunt hoogstens wat generaliseren op basis van onderzoeksstatistieken. In het volgende onderzoek kun je uit een aantal statistieken flink wat informatie destilleren en voor jezelf een beeld proberen te krijgen.