mag je een eucharistieviering bijwonen als niet gelovige, en dus ook niet gedoopt zijnde?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Religie
2.7K

Het beste antwoord

Ja, want alle vieringen van de katholieke Kerk (en dus ook in een katholiek kerkgebouw) zijn voor iedereen toegankelijk. Met name bij uitvaarten zal dit voorkomen, waarbij ook mensen aanwezig zijn om door hun aanwezigheid te laten merken dat ze de overledene waardeerden en die hierdoor ook steun geven aan de nabestaanden.

Te communie gaan mag in dat geval niet; daarvoor moet je katholiek zijn en "in staat van genade", zoals dat heet.

Toegevoegd na 32 minuten:
Wat de kleding betreft:

"Wie ooit in Vaticaanstad of elders in Rome een Kerk heeft bezocht kent deze regels: (...). Mannen dienen lange mouwen en broekspijpen te dragen en mogen geen hoofddeksel dragen. Vrouwen moeten bedekte schouders hebben en een broek of rok die ook knieën bedekken. Diepe decolletés, blote buiken en ruggen  zijn ook uit den boze. Natuurlijk zorg je ook dat je geen kledij draagt met ongepaste opschriften. (...)

Wat veel minder mensen weten is dat deze regels eigenlijk in elke kerk van toepassing zijn en dus niet enkel in Rome. (...)"
Computoon
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Inderdaad...bij God is IEDEREEN welkom.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+Plus, wat de communie betreft, maak je geen zorgen, niemand controleert je.
Kledingregels zijn in Italië in veel openbare gebouwen ook van toepassing.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Joan D'arc: Dat is niet helemaal waar. Ik ben wel eens met een aantal vrienden die net als ikzelf protestants christelijk zijn bij een eucharistieviering geweest. Voor de dienst werd ons als gasten gevraagd of we katholiek waren.
Tijdens de dienst werden we van harte welkom geheten, maar we werden nadrukkeliik niet uitgenodigd deel te nemen aan de eucharistieviering. Dat zal vast per kerk verschillend zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Haivon, dan heeft men daar een reden voor gehad. Niemand heeft mij ooit iets gevraagd als ik een kerk, waar dan ook op de wereld, tijdens de mis bezoek. Ook niet als ik met een groepje kennissen kom. Behalve als hun gedrag of opmerkingen daar aanleiding toe geeft.
De enige plaatsen waar mij zelfs de toegang verboden wordt is in moskeeën en op sommige gedeeltes van de synagoge.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je lijkt te suggereren dat wij ons opvallend gedroegen. Dat was niet zo. Wij waren allemaal "normale" kerkgangers,,(studenten, maar van het brave soort, met een aantal theologiestudenten erbij ook)) voelden ons ook absoluut welkom, maar in deze gemeente was het echt niet de bedoeling dat niet-katholieken deelnamen aan de eucharistieviering.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Haivon, ik zie aan een bepaald gedrag bij het betreden van een katholieke dienst of iemand wel of geen katholieke achtergrond heeft. Het is dan wel niet de bedoeling om ter communie te gaan, maar niemand zal het je verbieden, hooguit afraden.
Zoals de Joodse gemeenschap gelijk herkent dat ik geen Joodse opvoeding heb gehad.
Computoon
8 jaar geleden
Normaliter wordt het ook niet gevraagd maar de kerkganger wordt het geacht te weten. Zo mogen (volgens de voorschriften van de katholieke Kerk) katholieken niet deelnemen aan het protestantse Avondmaal, dus ook niet als dit wel mag van de desbetreffende protestantse gemeente. Protestanten mogen niet te communie gaan in de katholieke Kerk (omdat men niet het geloof deelt in de waarachtige aanwezigheid van Christus in de gedaante van de H. Hostie en dus ook niet in geloof "Amen" kan zeggen als bij het uitreiken "Lichaam van Christus" wordt gezegd.) Wat priesters wel eens doen (als een grote aanwezigheid van niet-katholieken kan worden verondersteld, zoals bij een uitvaart): net voor de communie-uitreiking begint aankondigen dat de katholieken die leven in verbondenheid met de katholieke Kerk te communie kunnen gaan -het is geen verplichting- en dat alle anderen -indien men dat wil- om de zegen kan vragen door met gekruiste armen naar voren te komen. Het al dan niet te communie mogen gaan, wordt dus niet bepaald door de plaatselijke parochie of pastoor maar door een voorschrift van de katholieke Kerk. Maar de ene priester zegt er wel iets over en de andere niet.