Waarom is de koe een heilig dier in India?

Zo heilig dat de beesten daar los lopen over straat lopen, en als ze ineens voor de tram gaan liggen, dan heeft iedereen te wachten tot het dier zelf weer weg gaat, ze mogen niet worden opgejaagd.

voor de wijsneuzen...Van nature hebben koeien horens.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
43K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goeie vraag!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Thnx Lavendel!

Antwoorden (8)

De Hindu staat al 3000 jaar bekend om zijn respect voor dieren. Het schijnt dat de god Krishna in de gedaante van een koeienherder (cowboy?) naar de aarde kwam en hij wordt nog steeds beschreven als "het kind dat de koeien beschermde". Een andere naam voor Krishna is Govinda, "degene die de koeien tevreden maakt.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus Govinda is eigenlijk ook een stier?
AWM
14 jaar geleden
Nee, gekkie, het is een andere naam voor Krishna. En natuurlijk een zeer veel gebruikte voornaam in India.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Ha, die ESVW;

Dat is een oude traditie bij Hindoes die zijn oorsprong vindt in mythische verhalen uit Nepal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Even een citaat uit de in de bron genoemde site (overigens erg interessant om even te lezen):

"Volgens een oude legende was de koe Surabhi, moeder van alle koeien, een van de schatten die uit de kosmische oceaan werden gekarnd. Haar pangavya of 'vijf producten' - melk, yoghurt, boter, mest en urine - bezaten een zeer zuiverend vermogen."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat heeft te maken het het Hindoestaanse geloof. De koe is een heilig dier.
De oorsprong schijnt te liggen bij de aandacht, die het dier aan haar kalf besteedt. Veel hindoes herkennen ook een vrouwenfiguur (= moederfiguur) in de tekening op de kop van het dier.
'Fundamentalistische' Hindoes (Brahmins) eten vegetarisch uit respect voor alle leven, maar in de praktijk zijn er nog wel wat Hindoestanen die een stukje kip of varkensvlees niet afstaan. Rundvlees zullen ze echter niet eten; dat is gewoon te heilig.
Ik heb ook wel eens gehoord dat het te maken kan hebben met de reincarnatie waarin Hindoes geloven, maar ik heb in elk geval nooit geleerd dat een mens in een dier of vice versa kan reincarneren ; wel geloven ze in reincarnatie van mens, dier en plant.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens het Hindoe geloof is de koe een heilig dier. En omdat ongeveer 82% van het Indiase volk uit hindoes bestaat,kan de koe ongehinderd zijn gang gaan in India.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens het hindoegeloof zijn koeien heilige dieren. Rond de 82% van de bevolking van India hangt het hindoeïsme aan, een van de oudste religies ter wereld. Volgens het principe van ahimsa, oftewel geweldloosheid, doen praktizerende hindoes dieren geen kwaad. Zij eten geen vlees en velen van hen zijn vegetariër. Apen en slangen worden in India ook als heilig beschouwd, maar de koe is voor Hindoes het heiligste dier. India heeft meer vee dan welk ander land ter wereld. De dieren worden uitsluitend gebruikt voor de landbouw en de melkproductie. Koeienhuiden worden alleen gebruikt nadat de koe een natuurlijke dood is gestorven.

De heilige koe die zich in vele verschijningsvormen manifesteert, leidt hoog verheven boven het menselijk gewoel haar eigen goddelijke leven. Of zij nu koe is of stier, karbouw of zeboe maakt niet uit. Haar wordt geen strobreed in de weg gelegd. Zij schrijdt van de ene berg afval naar de andere, steekt op haar dooie gemak verkeersaders over, sukkelt tegen verkeersstromen in, blijkt geluid- en stresbestendig en is mak en tevreden als een lam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens wiki omdat zij bijzondere aandacht aan het kalf besteden, of omdat zij een moederfiguur herkennen in de tekening op de kop.

Vroeger op school heb ik ook geleerd dat hindoes geloven dat koeien een reïncarnatie zijn van overleden mensen, maar daar kan ik eigenlijk geen goeie bron van vinden, dus misschien heeft mijn leraar daar toen wel zijn eigen interpretatie aan gegeven.

Volgens hindoestaanse dame (zie link) het volgende: Moeder Aarde (Dharti ma) neemt van tijd tot tijd ook de gedaante van de heilige Koe aan, om de mensen te kunnen voorzien van hoognodige behoeften heeft God de Koe geschapen, de 33 miljoen Goddelijke aspecten bevinden zich in het lichaam van de Koe, de oermoeder Saurabi heeft de gedaante van een Koe. Zij is de moeder van de devata's, rudra's, manu's etc. , toen Krishna Bhagvan verscheen in de gedaante van de mens, koos hij het beroep van Koeherder. Krishna Bhagvan zag alle Koeien als Gow mata. De koe is namelijk niet alleen de grootste rijkdom en steunpilaar voor een (landbouw) gezin, maar ook voor de totale samenleving en dus de gehele mensheid. De verse melk van de Koe is amriet (nectar) in het dagelijkse leven van de mens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heilige koe
In de daaropvolgende oorlogstijd begonnen soldaten steeds vaker koeien te slachten om op te eten. In veel regio’s ontstond daardoor een tekort aan melk. Om dat tegen te gaan benadrukten toonaangevende geleerden in het Hindoeïsme de heiligheid van koeien. Zo kreeg de koe een aparte status.