Wat is het verschil tussen de islam en het christendom?

En wat zijn de overeenkomsten?

Toegevoegd na 28 minuten:
Denk hierbij ook aan organisatorisch, gelaagdheid, historische situaties in onze tijd, niet uitsluitend de voor de handliggende dingen als: C: God, I: Allah.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
3.6K

Het beste antwoord

Om inzicht te krijgen tussen het verschil, zou je allereerst terug moeten gaan naar de tijd van Mohammed.
Mohammed had als boek ook de Bijbel. Hij geloofde in Abraham en wist wat er in de Bijbel stond.
Mohammed geloofde dat hij zelf een profeet was. Hij begon ook eigen soera's te schrijven.
Uiteindelijk zijn deze soera's gebundeld als de Koran.
Velen om hem heen gingen hem ook als een profeet beschouwen. De volgelingen begonnen kruistochten te voeren om mensen te dwingen zich te bekeren tot hun stroming.
Uiteindelijk werden tevens door overlevering en dwang mensen tot het geloof gedwongen.
Zo ontstond (in korte bewoordingen) de islam.
Men beschouwd vanuit hun ideologie Mohammed daarom als de Laatste Profeet.
Daar Mohammed rond 570-632 heeft geleefd bestond de Bijbel al in zijn volledige vorm, daar het schrijven van de Bijbel over een grote periode, door verschillende schrijvers is geschreven.
De Koran is door 1 man geschreven, n.l. Mohammed.
Daar in de 5e en 6de eeuw de naam van God werd weggelaten, heeft Mohammed de Arabische aanduiding Allah, wat God betekent overgenomen in zijn aanbidding.
Daar de Bijbel Jezus als zijnde de Beloofde Profeet aanduid, heeft Mohammed aangegeven, dat hij de beloofde profeet is, en afstamt van Abraham en namelijk via de zoon, Ismaël, de zoon van Hagar, zijn dienstmaagd.
De weinige overeenkomsten zijn de aanduiding God en Allah, en dat ze wel in Abraham geloven en dat gedeelte voor Abraham wat in de Bijbel word genoemd.
Wat het uitgebreide voorwoord van de Koran (alleen voor speciale personen beschikbaar) laat zien dat God de bijbel moest vervangen door de Koran. Men noemt daar diverse schijnbare tegenstrijdigheden om te bewijzen dat de Bijbel vervangen moest worden.
Maar bij nader onderzoek (wat Piertje ook gedaan heeft) blijkt dat het op misverstanden omtrent de teksten gaat.
Mijns inziens is de Bijbel, gelet op de profetieën, betrouwbaar, daar de Koran alleen beweringen en geen profetieën, noch antwoord geeft op levensvragen, maar eisen en wensen, zonder nader uitleg bevat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

In het geloof: kleine verschillen en veel overeenkomsten. Behalve in zaken, waarin ook nu nog de RK kerk en de Orthodoxe kerk overhoop liggen. Verder is er een groot cultureel verschil, maar kleiner dan betreokkenen suggereren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij Christendom is het geloof gestaaft op het idee dat Jesus Christus de zoon van God was, en voor ons aan het kruis gestorven is. Mohammed heeft in christendom geen betekenis

Bij de islam is het zo dat JC een profeet was; Mohammed ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is bijna net zo'n vraag als wat is het verschil tussen een schaap en een geit. Er zijn talloze verschillen én overeenkomsten.
Als je je vraag wil toespitsen op één onderwerp, dan kan je op onderstaande website met dat trefwoord gelijktijdig in de bijbel en de koran zoeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De overeenkomst is dat beiden een heilig boek hebben waar enkele simpele zielen de letterlijke waarheid in menen te zien, wat tot hopies ellende leid.

De verschillen liggen alleen maar op het vlak van uiterlijkheden, dus vooral cultuurbepaald. Een iets andere organisatie, ietsjes andere verhalen (niet eens erg verschillend).

De werkelijke boodschap om tot menselijke groei te komen is in beide het onderliggende en door de schrijvers bedoelde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk juist dat de mensen die enorme verschillen zien kortzichtig zijn. Die begrijpen de boodschappen niet die in de teksten zitten
Het meest significante verschil zit hem in het volgende...
In het christendom duegt de spreker, maar omdat dat wat hij zei nooit direct opgetekend is maar alleen via via is dat wat er geschreven is, dat deugt dan weer niet...
De islam is dat precies andersom... Daar deugt de spreker niet, maar dat wat hij zei deugt dan wel weer letterlijk...
De spreker, Mohammed was maar een herder en een profeet... Maar je moet dat wat hij doorkreeg letterlijk nemen... Daarom ben je al Imam als je de koran uit je hoofd kent...

Dat is in essentie het enige verschil...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet veel, de Islam loopt gewoon een jaar of 400 achter.

De macht die de imans (en dus de moskee) hebben is vergelijkbaar met de macht die de kerken en geestelijk bij "ons" 400 jaar terug hadden.

Ook de Islam zal loslopen, men zal t.z.t inzien dat geloof niet samen gaat met de huidige samenleving waarin economische voorspoed voorop staat.

Onlangs maandenlang in Egypte gewoond en daar merk je dat werken i.p.v naar de moskee gaan steeds vaker voorkomt.

Uiteindelijk zullen de moskeeën ook geen macht meer hebben op het grootste gedeelte van moslims.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jezus Christus, is als enige God naar de aarde gekomen om te sterven voor onze zonden.
Geen enkel ander religie doet hetzelfde.
(grootste verschil)

Jezus deed dat uit liefde voor ons.
Niet dat wij het MOETEN accepteren.
Nee, voordat wij van God wisten, is Hij ons voorgegaan, en heeft zijn leven gegeven.

Je hoeft het alleen maar te accepteren uit vrije wil, je bent tot niets verplicht.
Dat deed hij omdat Hij van je houdt!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Wat ik niet begrijp is als je een christen vraagt: Wie is jezus?
Dan antwoorden ze met: zoon van god Als je hun vervolgens vraagt
Wie is dan God?
Dan antwoorden ze ook met “jezus” En in de islam is er simpel gewoon een God zonder verdere, onlogische uitspraken met een zoon die af en toe ook God genoemd wordt. Wij bidden tot 1 God. Klaar.
Het grootste verschil is dat Christendom getal 13 als ongeluks getal vind i.v.m
Geboortejaar profeet Mohammed s.a.v
571 ----> total van de cijfes =13
Het jaar van veroveren van Istanbul (CONSTANTINOPOLIS)
1453 ----> totaal van de cijfers =13
Vrijdag heilige dag van moslims, Istanbul werd veroverd op een vrijdag. Dus dat uitdrukkin 13e vrijdag komt daarvaandaan. Dit zijn de grootste verschillen vriend
tussen ISLÁM & CHRISTENDOM.!

En nu kom maar met die minnetjes...!!!