Hoe moet ik een dienst van de joden zien?

Hoe ziet een dienst er precies uit van begin tot eind?
Heeft iemand een uitgebreide beschrijving?

Toegevoegd na 1 minuut:
kerkdienst dus...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
2K

Antwoorden (2)

Dit is geen volledig antwoord, maar volgens mij kost het een heel leven om alles ervan te leren.
Ik weet het niet eens van mijn eigen religie...

Maar toegevoegde bron geeft in elk geval een startpunt.
Je zou ook op youtube kunnen zoeken, maar ik weet niet hoe openbaar dat soort diensten zijn.
Er is wel een documentaire reeks over godsdiensten en die heb ik niet gevolgd, maar daar zou je ook nog op kunnen zoeken. Op Nederland 2 komt dat soort programma's wel eens.

Toegevoegd na 2 minuten:
Zomaar een willekeurig fragment van youtube toegevoegd. Als je op meerdere begrippen zelf gaat zoeken kom je waarschijnlijk beter en meer bruikbaar materiaal tegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gebedshuis van joden is een synagoge. Synagoge betekent 'huis van samenkomst'. Ze komen er samen om uit de thora te lezen.
Veel godsdiensten hebben een heilig boek. Daarin staan de belangrijkste verhalen en regels. Het heilige boek van het jodendom is de Tenach. Deze is geschreven in het Hebreeuws. De Tenach bestaat drie delen. Het eerste deel heet de Thora.
Joden komen op sabbat (zaterdag) bij elkaar in de synagoge. De eredienst wordt geleid door een rabbijn en een voorzanger. De dienst bestaat uit gebeden en het voorlezen uit de thora.

Op de website hieronder vindt je meer informatie over een dienst in een synagoge.
Bvb: hoe bidden joden, een geboorteviering, de bat en bar mitswa, het huwelijk en de dood bij de joden.

http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20040315_jodendom03