Wat is de kerkelijke kleur, en datums van: Advent, Driekoningen, Veertigdagentijd, Goede vrijdag, Pasen, Hemelvaart, Pinksteren.

en allerheiligen, allerzielen. van dit jaar.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
5.6K

Antwoorden (2)

De kleuren van het kerkelijk jaarTijdens het kerkelijke jaar worden verschillende liturgische kleuren gebruikt. Iedere kleur heeft zijn eigen periode in het kerkelijk jaar en zijn eigen betekenis.

PaarsPeriode : vroeger alleen in de veertig dagen voor Pasen, later ook in de Advent voor Kerstmis. Het wordt zeker gedragen bij de diensten van de uitvaart en op Allerzielen. Het dragen van de witte kleur is verboden bij zulke diensten. Het is de kleur van boete en soberheid. De witte kleur mag enkel gebruikt worden bij uitvaarten van kinderen die hun zevende levensjaar nog niet bereikt hebben. Deze uitvaarten zijn dan Engelenmissen genaamd.
WitPeriode : Pasen en Kerst
Symbool voor zuiverheid
Wit is de kleur die men draagt op de dagen van de kersttijd (vanaf het hoogfeest van Kerstmis, 25 december, tot en met het feest van het Doopsel van de Heer (de zondag na 6 januari). Het wordt gedragen in de gehele paastijd, op ons Heer Hemelvaart, op de feesten van de Heer die niet in verband zijn met Zijn lijden. Op de feesten van Maria. Het wordt ook gedragen op de feestdag van de heiligen niet-martelaar zoals op 27 december de feestdag van de heilige Johannes, apostel en Evangelist.

GroenPeriode : Tijd door het jaar, alle zondagen buiten de Kerst- en Paastijd, Advent en Veertigdagentijd.
Symbool voor verwachting
RoodPeriode :Pinksteren, kan ook gedragen worden op Palmzondag en Goede Vrijdag en op herdenkingsdagen van martelaren
Symbool voor de Heilige Geest
Een Pauselijke begrafenis en de begrafenis van kardinalen zijn ook rood.
Op Goede Vrijdag en feesten van de apostelen wordt ook rood gedragen.

Als dit nog niet alles is, googlen op liturgische kleuren
12 jaar geleden
In de protestantse en katholieke kerk worden kleuren gebruikt die verschillen per kerkelijke periode. Deze kleuren worden liturgische kleuren genoemd en deze kleuren komen terug in de gewaden en bedekking van preekstoel of tafel met een kleed.

In bijgaande afbeelding kan je per periode zien wat de kleur is.

Advent (tijd voor kerst): Paars
Driekoningen: Wit (tot/met de zondag na driekoningen)

(na driekoningen is de kleur groen tot de veertigdagentijd)

Veertigdagentijd: Paars

Goede vrijdag: Heeft geen kleur.

In de laatste week van Pasen wijzigt de kleur op:
- Witte donderdag (kleur is wit):
- Goede vrijdag (geen kleur of anders paars)
- Stille zaterdag (kleur is rood)

Pasen tot en met de zondag na Hemelvaart is de kleur wit.

Hemelvaart: wit dus

Pinksteren: Rood

Na pinksteren wordt de kleur weer groen.

Toegevoegd na 2 minuten:
De kleur bij Allerzielen is ook paars trouwens.

Toegevoegd na 9 minuten:
****** De data ********

1 november het feest van Allerheiligen en de dag erna, 2 november, Allerzielen.

Kerst is 25 december en de vier weken ervoor is advent

driekoningen is op 6 januari

Pasen moet worden gevierd op de zondag na de eerste volle maan in de lente, in 2011 op 24 april.

Het Paasfeest wordt in 2011 op 24 april gevierd. De periode hieraan voorafgaande wordt de Veertigdagentijd genoemd; deze loopt in 2011 van 9 maart tot en met 23 april (46 dagen omdat de 6 zondagen die in deze periode vallen, niet als vastendag gerekend worden en derhalve niet meegeteld worden.)

Goede Vrijdag: De vrijdag voor het Paasfeest, 22 april in 2011

Hemelvaart: 2 juni 2011

Pinksteren: 12-13 juni 2011