Is de Islam in principe gevaarlijk?

Of zijn het de mensen die deze religie op extremistische wijze aanhangen? En geldt dat dan niet voor elke religie? Schuilt er gevaar in de Islam zelf? Of is die in zichzelf net zo (on)gevaarlijk als elke andere religie?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Religie
4.4K

Het beste antwoord

De Islam gaat uit van andere basisprincipes dan bijvoorbeeld het Christendom, het Jodendom, het Hindoïsme of het Boeddhisme. De Islam is bijvoorbeeld de religie die het verregaandst zich op bestuurlijk gebied beweegt, bij monde haar volgelingen uiteraard.

In hoofdzakelijk islamitische landen is het nagenoeg onmogelijk om een scheiding te ontwaren tussen Staat en Religie bijvoorbeeld. En dat is dan omdat de betrokken mensen, burgers, gelovigen, die scheiding niet willen. Geloof en politiek overlappen grotendeels. Instellingen voor religie en bestuur zijn aan elkaar gelieerd of zijn soms gewoon dezelfde instelling. Rechterlijke macht
In het Christendom en Jodendom (en de andere religies die ik noemde) gaat dit niet op. Het is lang wel zo geweest, maar sinds de Verlichting is een scheiding tussen Staat en Kerk (als instituut) (en de derde macht: de rechterlijke macht) zeer gewenst, hoewel nergens volmaakt geïmplementeerd voorzover ik weet.

Ook andere grondbeginselen bij Islam of Christendom komen niet overeen, bijvoorbeeld 'schuld en boete' versus 'eer en wraak' (of het principe van karma dat weer anders lijkt te werken). De vereenzelviging met cultuur (Islam) of de onafhankelijkheid van de cultuur (Christendom). Deze verschillen wrijven en wringen.
De Islam is op zichzelf natuurlijk niet gevaarlijk. Hoe zou dat kunnen zijn? Wat gevaarlijk is, is dat de verschillen uitvergroot raken en dat ze niet worden getolereerd. Als aanhanger van de Islam zou ik me dan bedreigd voelen in mijn godsdienstbeleving. Vanuit die bedreiging zou ik fundamenteler kunnen worden, een hardere koers kunnen gaan varen, steeds minder flexibel, steeds dogmatischer. Dán ontstaat gevaar. Dan raken de tegenstellingen al maar uitvergroot en worden ze vanzelf een keer voor iemand van levensbelang. En dan... vul maar in.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Ligt eraan of je je voordeur op slot doet. Elk huisje heeft z'n kruisje.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
denk dat de godsdienst islam niet gevaarlijker is dan andere godsdiensten. het belangrijkste is hoe je ermee omgaat en het een en ander interpreteert. De Koran is bijvoorbeeld in wezen niet gevaarlijker dan de Bijbel. Hoe gevaarlijk iets is, hangt meestal van de mens af die het hanteerd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
het in net zo (on)gevaarlijk als elke andere religie, vergeet niet dat wij zelf ook in de middeleeuwen ketters en heksen op de brandstapel hebben gegooid simpelweg omdat ze niet geloofden wij wouden dat ze geloofden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Islam zelf is niet gevaarlijk. De mensen die de Islam volgen meestal wel.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
"Meestal"?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Slechts extremisten zijn gevaarlijk, maar die hoeven daarvoor niet gelovig te zijn.
Als je naar ieder geloof gaat kijken zit er gevaar in.
Het geloof is ook in veel oorlogen de oorzaak.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ehm, ieder geloof? Waar zit het gevaar in Boeddhisme?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
???
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kijk maar naar de dalai lama en china..
Zegt genoeg denk ik
Dat is afhankelijk van de stroming. Fundamentalistische moslims, (wat eigenlijk wil zeggen, Moslims die hun moslim zijn baseren op een fundament) kennen een extreme tak, die aanslagen en het doden van alle niet gelovigen aanhoudt.
Het overgrote deel van de moslims is echter in zekere zin vredelievend
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Alle geloven zijn gelijk en kunnen wat mij betreft in een sprookjes verzameling.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Lees de Qor'aan (en de Hadith)!

Wanneer je dit boek leest als het onweerlegbare en absolute Woord van God is het een gevaarlijk boek.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Voor ELK geloof geld: zodra je een ander mens een geloofsregel of gedragsregel of denkregel wil opleggen, ben je gevaarlijk!!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In principe niet.

Wanneer we naar radicale moslims gaan kijken is dit vanzelfsprekend gevaarlijk. Maar dit geldt voor alle vormen van radicaliteit. Behalve radicaal pacifistisch, maar de vraag is of dit überhaupt mogelijk is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De islam niet, de verkeerde interpretatie van de islam wel.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wapens vermoorden geen mensen.
Mensen wel.
Religies zijn in principe niet gevaarlijk.
Mensen wel.
Want ookal staat er in je heilige boek: 'vermoord die en die', dan kun je natuurlijk beslissen het toch niet te doen, of het juist wel te doen en daar de consequenties van dragen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
de islam (geloof) zelf niet, wel de extremisten.