Is Gods naam, uit de bijbel, Jehovah?

Toegevoegd na 42 seconden:
En als dat Gods naam is waarom gebruiken mensen die dan niet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
7.4K

Antwoorden (10)

De naam in het grieks zegt JHWH of JHVH
In het grieks gebruikte ze vroeger geen klinkers, vandaar dat die er niet bij staan.

De meest bekende uitspraak van JHWH is dan ook Jehovah, en JaHWeH.

Dat de naam niet wordt gebruikt in andere religies, behalve Jehovahs getuigen en sommige joden, weet ik ook niet. Het is wel bekend dat een aantal maanden geleden de Paus een brief naar alle bisschoppen (of hoe die mensen heten van de Katholieke Kerk) om Echt Niet de naam van God of zelfs de 4 letters JHWH te gebruiken.

Toegevoegd na 9 minuten:
Niet Grieks, maar Hebreeuws.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het Grieks gebruikten ze altijd al klinkers. Ik denk dat je in de war bent met het Hebreeuws, dat geen klinkers gebruikt en dat ook nog eens de taal is (dus niet het Grieks) waarin het oude testament is geschreven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lol, precies wat ik bedoel. Normaal zeg ik het 100x en nu gaat het fout :S
Bedankt voor je verbetering ik zal het verandern
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Min overigens niet van mij hoor, het was duidelijk waar je heen wilde.
De naam van God is JHWH, volgens de Hebreeuwse notatie waarin alleen de medeklinkers werden genoteerd. De meest gebruikelijke volledige uitspraakvormen van JHWH zijn Jahweh en Jehova(h).

Dat de naam niet wordt uitgesproken, is vanwege de heiligheid van de naam. Het is een vorm van respect. Je mag God wel benoemen, maar niet aanspreken.

Toegevoegd na 3 minuten:

Misschien niet helemaal de juiste analogie, maar wel geschikt om dit respect-aspect aan te voelen:

--  Als je iemand goed kent, noem je hem Karel.
--  Als je Karel niet zo goed kent, noem je hem meneer De Vries.
--  Als je Karel wel goed kent maar toch respect wilt tonen, bijvoorbeeld omdat Karel je leraar is, noem je hem ook meneer De Vries.

Een stapje verder langs deze weg, en je toont nog meer respect door hem zelfs geen meneer De Vries meer te noemen, maar door hem alleen nog te omschrijven: de Leraar.

Zoals gezegd, deze analogie gaat enigzins mank, maar hopelijk krijg je toch een idee van wat ik bedoel.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, dat is een veel gehoord argument.
Helaas weten wij ook niet hoe de naam van Jezus uitgesproken moet worden. Dus dan zou zijn naam ook uit de bijbel gehaald moeten worden. Jezus zegt niet voor niets zo vaak over "de Vader" dat Zijn Naam wordt geheiligd. Wat ik probeer te zeggen is dat de Kerk eigenlijk voor geen meter deugt. Maar goed, daar gaat deze discussie helemaal niet over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
och, als dit nu de grootste tegenstrijdigheid zou zijn ;) misschien schaamde hij zich wel voor zijn naam, dus dat hij eigenlijk JoHanWillemHerman heet ofzo. tja, dan zou ik ook zeggen: zeg maar god. misschien moeten we het anders maar aan Char vragen, die is nogal goed met letters en namen?
Cryofiel
13 jaar geleden
@LadyInRed: Het hangt ervan af wat voor soort relatie je met God wilt. Tegenwoordig zien velen hem als een persoonlijke vriend. Voor zo'n vriend heb je wel respect, maar niet het soort respect dat je uit door iemand met "u" en "meneer De Vries" aan te spreken. Vroeger, en voor andere christenen ook nu nog, is God niet zozeer een vriend, maar een wijze gids, een leidsman. Iemand die jou oneindig lief heeft, maar tegelijk iemand die je moet vrezen - waarbij "vrees" geen angst betekent, maar ontzag. Zeg maar zoals de traditionele vader in een gezinnetje van rond 1950: die vader had jou lief, hij leerde je fietsen, hij hielp je wanneer je problemen had - maar hij stelde ook dat je mee moest helpen in het huishouden, en hij kon vreselijk boos worden als je iets kapot maakte of als je je huiswerk verknoeide.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ goed toegelicht ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel leuk verteld +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als iemand zijn naam meer dan 7000 maal laat opschrijven mag je daar uit opmaken dat hij wil dat we hem gebruiken toch?
en is het dan niet RESPECTLOOS als we die naam dan niet gebruiken of hem maar weg laten uit de bijbel en hem vervangen voor een titel?
psalm 83:18 Jesaja 42:8 kloppen dan niet meer en het feit dat we niet meer precies weten hoe we die naam uitspreken is nog geen reden om hem niet te gebruiken
waarschijnlijk word ieders naam anders uitgesproken als je naar het buitenland op vakantie gaat maar ben je blij als mensen toch die naam gebruiken en getuigt dat ook van respect omdat ondanks dat ze het niet correct uitspreken ze hem wel gebruiken en het jou persoontje onderscheid van anderen tenslotte is het ook nog zo dat wil je gered worden je volgens de bijbel die naam moet gebruiken (joel 2:32 , Handelingen 2:21, romeinen 10:13 Gods naam Heiligen betekent niet meer dan deze op een respectvolle manier te gebruiken en en toe te passen wat je leert uit de bijbel om dat je dan van hem getuigt en zijn naam eer aan doet (Jesaja 43:10)
Cryofiel
13 jaar geleden
Wat ik schrijf, is wat ik vroeger heb geleerd. Het is de mening van vele Joden en christenen. Er zijn inderdaad Joden en christenen die er anders over denken. Het grappige is dat beide groepen naar de bijbel verwijzen om aan te tonen dat zij gelijk hebben en de anderen niet.
god door het verleden heen meerdere namen gekregen

zelfs in de bijbel worden verschillende namen gebruikt
bijvoorbeeld:
ELOHIM (of Elohay) El word ook gebruikt als vereenvoudiging van zijn naam.
YHVH uitspreekbaar als "Jehova" of "Yaweh",
HEER
enz..

tegenwoordig word god het meest gebruikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De juiste uitspraak van het Tetragrammaton ה ו ה י ( J H W H ) is onbekend.
Waarom heeft God niet meer moeite gedaan om de juiste uitspraak van Zijn naam te behouden?
Als Hij dat wél heeft gedaan, waarom is Zijn poging dan mislukt?
Als de Joden die naam te heilig vonden om uit te spreken, waarom heeft God hen daar nooit op aangesproken?
Vond Hij die naam niet van belang?

God maakte zich aan Mozes bekend in Exodus 3:14

Hierop zei God tot Mozes: „IK ZAL BEWIJZEN TE ZIJN WAT IK ZAL BEWIJZEN TE ZIJN.”
En hij voegde eraan toe: „Dit dient gij tot de zonen van Israël te zeggen:
’IK ZAL BEWIJZEN TE ZIJN heeft mij tot U gezonden.’”

Wat zou Hij bewijzen te zijn?
Enkele feiten:
De naam JHWH komt ruim 6800 keer voor in de Hebreeuwse Geschriften.
De naam komt geen enkele keer voor in de Griekse Geschriften, behalve 4x in Openbaring 19:1, 3, 4, 6 als deel van de roep: Hallelujah -- jah, naar men aanneemt een verkorte vorm van Jahweh.
Er zijn naar schatting 5000 vroege afschriften gevonden van de Griekse Geschriften. (Inzicht deel 1 blz 932)
In geen enkel afschrift staat een vermelding van die naam.
(Inzicht deel 1 blz 1218 – links midden, waar tevens opgemerkt wordt dat dit zeer merkwaardig gevonden kan worden )
Ook de Griekse basistekst voor de NW vertaling bevat geen enkele tekst met die naam.
Vraag uzelf af:
Vanwaar het indrukwekkende verschil tussen OT en NT wat die naam betreft?

Als het er niet om gaat hóe hij uitgesproken wordt, maar dát hij uitgesproken wordt, waarom dan geen enkele vermelding in het NT, zelfs niet met JHWH?

Waarom zei Jezus altijd ‘Vader’ of ‘God’ of ‘Hemelse Vader’, maar nooit Jehovah, Jahweh of JHWH ?
Waarom leerde Jezus zelfs in het modelgebed te zeggen: "Onze Vader...." en niet “Vader Jehovah” ??? (in geen enkel gebed gebruikte Jezus die naam)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de verkorte naam JHWH tot Mozes werd gesproken, dan wist Mozes dus de juiste uitspraak.
Vervolgens is die naam verdwenen uit het spraakgebruik. Waarom heeft God daar niets aan gedaan?
Waarom stuurde Hij geen enkele profeet om dat recht te zetten?
Of vond God die naam JHWH inderdaad te heilig om uit te spreken door mensen?
Als dat zo is, waarom zou God daar dan NU WEL zijn goedkeuring aan geven?
Of was het gewoon niet Zijn bedoeling dat die naam gebruikt zou worden? Als Jezus die naam kende, waarom heeft hij het gebruik van die naam dan niet hersteld?
Als hij dat wél heeft gedaan, waarom staat zoiets belangrijks dan niet in het NT, aangezien alles wat hij leerde staat opgetekend en moest worden doorgegeven in het maken van discipelen?

Als Jezus die naam wel gebruikte, dan moeten er zéér veel mensen de juiste uitspraak gehoord hebben.
Als Jezus die naam gebruikte dan hebben de apostelen de juiste uitspraak van die naam gekend en gezien de uitgebreide zendingsreizen die werden gemaakt moeten nóg meer mensen die naam hebben gehoord.

Waarom bestaat er dan geen enkel geschrift met de juiste uitspraak van die naam?
Als het de bedoeling was dat er een volk zou komen dat zijn naam draagt, moest die naam dan niet juist bewaard blijven?
Waarom laat God ons in het duister voor wat betreft de uitspraak van die naam?

Als het er niet om gaat hóe hij uitgesproken wordt, maar dát hij uitgesproken wordt, waarom dan geen enkele vermelding in het NT, zelfs niet met JHWH?

Waarom zei Jezus altijd ‘Vader’ of ‘God’ of ‘Hemelse Vader’, maar nooit Jehovah, Jahweh of JHWH ?
Waarom leerde Jezus zelfs in het modelgebed te zeggen: "Onze Vader...." en niet “Vader Jehovah” ??? (in geen enkel gebed gebruikte Jezus die naam)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+je, in het NT zijn vele verwijzingen naar het OT, er zijn idd
meningsverschillen over de vertaling van KURIOS of deze terecht of niet, (dit laat ik in het midden) mag vertalen met Gods Naam. Waarom zouden teksten in het NT die verwijzen naar het OT
waarin Gods naam voorkomt niet vertaald mogen worden in het NT met Gods Naam ?
Met welke reden is op deze plaatsen het tetragrammeton vervangen door KURIOS ?
Waaromis hier zoveel kumult over ? Verder geloof ik dat Jezus de Naam van zijn Vader heeft gebruikt en bekend gemaakt. Zijn Naam is bekend, alleen is veel discussie over de exacte uitspraak ervan. Zowel Jahweh als Jehovah geven de betekenis van Gods Naam weer. Deze betekenis is zoals je in je antwoord hebt weergegeven: "God maakte zich aan Mozes bekend in Exodus 3:14 Hierop zei God tot Mozes: „IK ZAL BEWIJZEN TE ZIJN WAT IK ZAL BEWIJZEN TE ZIJN.”
En hij voegde eraan toe: „Dit dient gij tot de zonen van Israël te zeggen:
’IK ZAL BEWIJZEN TE ZIJN heeft mij tot U gezonden.’”
Hierom geef ik je een + JG's zijn verbonden aan Gods Naam, vele mensen die JG's zien op straat weten dat Jehovah/ Jahweh Zijn Naam is, op deze wijze worden zij herinnerd aan de betekenis ervan. Wat is trouwens de betekenis van Jezus Naam ?
Wat is de betekenis van Johannes Naam ? Wie heeft er baat bij dat deze naam zo weinig mogelijk wordt bekendgemaakt ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waar is je bronvermelding voor dit ellenlange citaat?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De naam van Jezus betekend: "Jehovah is redding"
De naam van Johannes betekend: „Jehovah heeft gunst betoond; Jehovah is goedgunstig geweest” De Bijbel zegt ook: „Moge Jehovah’s naam gezegend worden van nu aan en tot onbepaalde tijd. Van de opgang der zon tot aan haar ondergang dient Jehovah’s naam geloofd te worden” (Psalm 113:2, 3). Dus God wil schijnbaar dat Zijn Naam oneindig lang geëerd wordt. Waarom heeft de Kerk dan zijn naam verwijdert en probeert de Kerk uit alle macht het gebruik van de Naam tegen te gaan? Waarschijnlijk omdat ze zo hypocriet, en corrupt als wat zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is de bronvermelding voor dit zogenoemde antwoord?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mlodewijk freedom 4 all
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een mogelijke bronvermelding zou kunnen zijn: http://www.bijbelsenamen.nl/?f=10&m=3&k=jezus http://www.bijbelsenamen.nl/?f=10&m=3&k=johannes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@mhvdw56: dat is geen bronvermelding. Als je citeert, moet je áltijd een deugdelijke bronvermelding geven, waarbij het kopiëren van complete lappen tekst zonder eigen tekst erbij trouwens überhaupt wettelijk verboden is. Zo'n bronvermelding ziet er zo uit: http://www.freedom4all.net/Gods_naam.aspx De lezer moet direct de herkomst van het citaat terug kunnen vinden zónder te moeten puzzelen wat jij bedoelt met 'freedom 4 all'. Ik dacht nota bene eerst dat dit een rare oproep tot vrijheid was, omdat nérgens aan te zien was dat je een website bedoelde! Om de volgende keer niet de wet te overtreden, neem de volgende links over het auteursrecht en het citaatrecht eens door: http://nl.wikipedia.org/wiki/Auteursrecht
http://nl.wikipedia.org/wiki/Citaatrecht Deze wettelijke regels zijn óók van toepassing op je bijdragen op GV.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zo geleerd ben ik niet met de computer en hu moet ik nu in de hoek of krijg ik een boete ik heb ook geleerd dat regels er zijn om overtreden te worden haha
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
;-))
god heeft geen naam maar alleen namen die aan hem refereren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank
Tegen de tijd van de boekdrukkunst was Jehova(h) de meest verbreide uitspraak geworden. In het Latijn werd dikwijls Jova gebruikt. In de eerste helft van de 20e eeuw won de theorie veld dat Jahweh (Javé) de originele
Hebreeuwse uitspraak was. Recenter onderzoek heeft deze theorie ondergraven en nieuwere inzichten stellen opnieuw een uitspraak voor in de richting van YeHoVaH.

http://www.biblianeerlandica.be/php/stdpagina.php?naam=godsnaam

http://www.biblianeerlandica.be/php/stdpagina.php?naam=godsnaaminbijbels

Toegevoegd na 7 minuten:
http://nl.kapaza.be/belgie/jehovah-bijbel-1762-losse-bladen-origineel-53828650.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Er wordt wel eens gesuggereerd dat het gebruik van de naam uit respect niet wordt gebruikt.
Maar de reden dat de joden het niet meer in hun dagelijkse spraak gebruikten was vrees, want ze wisten dat ze niet deden wat De Wet van hun vereiste.
In het verleden was vrees vaker de reden om een woord niet te gebruiken. Ook in latere jaren.
Oudere personen kunnen de tijd misschien herinneren dat vrees voor kanker mensen de naam niet durfden te noemen.
De gewoonte was dat als men vroeg wat iemand had, werd er gezegd: "K"!
En dan wist men genoeg.
Kortgeleden las ik op GV een uitleg over noemen van de voornaam, achternaam met dhr ervoor en het zeggen: de leraar, en dat dat respect tonen was.
Dat is geen respect tonen, maar laat afstand zien tussen jou en de leraar. Als je hem aanspreekt met leraar, heb je verder geen band met hem.
Met God moet je net als de getrouwe mannen en vrouwen in de Bijbel een band met God opbouwen. En als je met hem spreekt als je tot hem bid, spreek je met je Schepper en Hemelse Vader. Abraham werd zelf zijn vriend genoemd.
Jehovah God is almachtig maar houdt van ons en door hem met zijn naam aan te spreken, tonen we niet alleen onze verhouding met hem, maar kunnen toch het respect en de passende vrees voor hem tonen.
Om de naam niet te noemen en te gebruiken heeft men oneerbiedig zijn naam in HEER of GOD veranderd in de vertalingen vab de Bijbel.
In de praktijk noem je iemand waarmee je een goede band hebt en vriend van je is, ook geen meneer of heer.
Hoe zal je vriend dat vinden? Ja, zo zal God ook over je denken, als je hem alleen HEER of GOD noemt en zijn naam niet wil gebruiken.
Hij zegt zelfs in de Bijbel dat "wie zijn naam aanroepen gered zullen worden"(Romeienen 10:11-15)
Ook bid men, Uw Naam worde geheiligd. (Mattheus 6:9) Hoe kan je die heiligen als je niet eens weet wie Jehovah is. En dat hebben de Bijbel vertalers bereikt, dat men niet eens weet wie Jehovah of Jahweh is heden ten dage, door de naam weg te laten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mooi verwoord
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook al ben ik een ongelovige vind ik het een mooi antwoord +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geweldig verwoord. +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja ,inderdaad.
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De naam komt uit de Bijbel en wel toen Mozes vroeg toen hij naar de Pharao moest en hem gevraggd zou worden wie hem gestuurd heeft, maakte God in de toen gebruikelijke taal zijn naam aan hem bekend, met de betekenis van de naam: Exodus 3:13-16
Kristal
13 jaar geleden
mooi en verhelderend antwoord Piertje +
Zelf probeer ik hieromtrent conclusies te trekken door hetgeen ik zelf lees in de bijbel.

Doorheen het hele OT was zijn Naam bekent onder de volkeren.

God zegt zelf: De natieen zullen weten dat ik JAHWEH/JEHOVAH ben.

Als ik in gebed ga tot mijn schepper, noem ik hem heel eerbiedig "vader", want zo voelt hij ook voor mij ;-)

Als ik met anderen over mijn schepper praat, noem ik Hem in alle eerbied JAHWEH / JEHOVAH, dan weten we tenminste dat we ( voor mij althans ) over de ware God praten.

Het is door Gods Naam te gebruiken, dat we Hem duidelijk kunnen onderscheiden van alle andere goden.

Maar er zijn natuurlijk vele andere meningen . ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
nee, vertaal van het Hebreeuws naar het Nederlands staan er de letters JHWH en daar maakt men Jahweh van maar het zou ook Jahoeweh of zo iets kunnen zijn. de Hebreeuwen zeggen dan ook 'Adonai' en zetten op de plaats waar 'god' moet staan 2 jod's neer, dat zijn 2 letters die lijken op een ', dus staat er: ''
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het eerste gedeelte van je vraag is beantwoord, maar wat je toevoeging betreft, geef ik je de raad eventjes de Bijbel zelf op te slaan bij
1) (Psalm 44:20-23) 20 Indien wij de naam van onze God hebben vergeten, Of onze handpalmen uitbreiden naar een vreemde god, 21 Zal God zelf dat niet uitvorsen? Want hij is op de hoogte van de geheimen van het hart. 22 Maar om uwentwil zijn wij de gehele dag gedood; Wij zijn gerekend als slachtschapen. 23 Ontwaak toch. Waarom blijft gij slapen, o Jehovah? Word toch wakker. Blijf niet voor eeuwig verstoten.

2)Jeremia 23:27) 27 Zij zinnen erop mijn volk mijn naam te doen vergeten door middel van hun dromen, die zij elkaar blijven vertellen, net zoals hun vaderen mijn naam hebben vergeten door middel van Ba̱äl.

Als je vaststelt door welke uitdrukking JHWH is vervangen, nl door 'Heer' of' Here', Valt je dan niets op?
Juist DAT is de vertaling van Baäl, nl 'meester, heer, eigenaar, maar niet met betrekking tot Jehovah God, maar met betrekking tot zijn tegenstander, die zich aldus via de natuurgoden liet aanroepen.
Waaruit op z'n beurt volgt dat de aangezien de overgrote meerderheid van bijbelvertalers nalaat Gods naam op alle plaatsen waar hij thuishoort, te plaatsen, zij in werkelijkheid te kort schieten, en hiervoor ook terechtgewezen zullen worden, wanneer Jehovah God het zal uitvorsen, ttz. wanneer hij uit zijn 'schijnbare slaap' zal ontwaken, om degenen die liefdevol zijn naam hebben aangeroepen te belonen, en de haters van zijn naam hun verdiende behandeling te geven.