Mag een politieagent(e) je zomaar op straat om je ID kaart vragen?

Een vriend van me en ik liepen laatst over de binnenplein in de stad. We werden aangehouden voor niks en moesten onze ID kaart laten zien.

Hij had hem niet bij zich en begon een discussie. We hadden toen net gehoord dat een agent(e) niet zomaar om je ID kaart mag vragen, hij haalde het naar voren. De agent werd er een beetje boos om. Maar hij gaf toen mijn ID kaart terug, en zei: De volgende keer moet je je ID kaart bij je hebben. (Zonder dat de vriend van me het had genoemd, dat zou dom zijn :P) en de agent liep weg. Dit vatten we op dat we gelijk hebben. Maar is dit ook zo, of is dit een broodje aap?

Dankjewel

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
29.5K

Het beste antwoord

Ha, die Thesaltturner;

Het klinkt een beetje juridisch, maar we hebben voor een identificatiebewijs een toonplicht, geen draagplicht. In de praktijk betekent dat dat de pliesie niet zonder aanleiding mag controleren of je je ID wel of niet bij je hebt. Alleen als het noodzakelijk is je identiteit vast te stellen (meestal bij het constateren van een andere overtreding) mag er dus naar worden gevraagd. Als jullie verhaal klopt stond je vriend met die vraag dus in zijn recht. Overigens werden jullie niet aangehouden, maar staande gehouden. Aanhouden staat zo'n beetje gelijk aan arresteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Nee, je bent sinds een paar jaar verplicht legitimatie altijd bij je te hebben als je 14+ bent. Dus dat was een aardige agent, je kan er ook een boete voor krijgen.

Toegevoegd na 2 minuten:
met nee bedoelde ik dus dat het geen broodje aap is.

"Mag een politieagent je zomaar op straat om ID kaart vragen?" Ja.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dit mag gewoon.
Net als bij supermarkten, daar vragen ze als je alcohol koopt ook je idee.
En als je autorijd hebben ze soms ook rijbewijs controles.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij bent verplicht om je id kaart/legitimatie bij je te hebben omdat een agent(e) er altijd naar mag vragen.
Ennuh.......ga nooit een discussie met de politie aan.....kan wel eens zo zijn dat je aan het kortste einde trekt......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dat moet.
maar jij hebt ook je rechten.
Als zij naar jou legitimatie vragen mag je dat ook aan hun vragen.
Dus als ze het nog eens vragen dat moet je zeggen, je krijgt mijn ID te zien als ik eerst die van u mag zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet jou ID kaart bij jou hebben .
Maar er moet wel voor de politie een aanleiding zijn om jou ID kaart te laten tonen .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij mag het niet.
- het heeft geen enkele zin, om willekeurig aan burgers te gaan vragen hun ID kaart te tonen.
- het mag alleen als er iets aan de hand is. Als je net staat wild te plassen, aan het zwart rijden bent, of als er net een inbraak is geconstateerd en de agent heeft een redelijk vermoeden dat jij er bij betrokken bent, dan mag het wèl.

Ook een uitzondering kan zijn, een beslissing van de driehoek (officier van justitie, burgemeester, hoofdcommissaris) bij rellen, terreur, of ander grootschalig onheil. Dan wordt iedereen gecontroleerd, en zal het zeker niet willekeurig gebeuren. Maar daar is denk ik zelfs de toestemming voor nodig van de minister.

Rijbewijs is iets totaal anders. Volgens de wet moet je een rijbewijs hebben als je auto rijdt. Daar kan dus wel op gecontroleerd worden. Niet om je identiteit vast te stellen, maar om te controleren of je bevoegd bent om auto te rijden.