Na 1 oktober betaal je tijdelijk (1 oktober 2010 en vóór 1 juli 2011) 6% BTW op verbouwing- en herstelwerkzaamheden. Dat is op 31 augustug aangekondigd en geldt voor arbeid. Dus ook voor de arbeid voor het vervangen van de ketel en niet voor de ketel zelf.

• Het verlaagde tarief is van toepassing op alle renovatie- en herstelwerkzaamheden die in en aan een woning worden verricht.
• Renovatie- en herstelwerkzaamheden: het vernieuwen, vergroten, herstellen of vervangen en onderhouden, van (delen van) de woning.
• Het verlaagde tarief is uitsluitend van toepassing op de arbeidscomponent van de renovatie- en herstelwerkzaamheid en niet de materialen.
• De woning moet minimaal 2 jaar oud zijn (na eerste ingebruikneming van die woning)

Het verlaagde tarief is bijvoorbeeld niet van toepassing op:

• glazenwassen;
• aanleg en onderhoud van tuinen, ook het plaatsen van omheiningen;
• het vervangen van gordijnen en zonwering;
• het leggen en onderhouden van vloerbedekking en vloeren, met uitzondering van het onderhoud van (houten) vloeren die in bouwkundig opzicht onderdeel uitmaken van de woning;
• de diensten van architecten die verricht worden ter voorbereiding van de renovatie-/herstelwerkzaamheden;
• sloopwerkzaamheden die niet in het kader van renovatie- en herstelwerkzaamheden plaatsvinden.

Toegevoegd na 2 minuten:
NB. Let erop dat je zelf in de gaten houdt dat het juiste tarief in rekening is gebracht! De uitvoerder moet zelf zorgen dat het juiste tarief wordt gehanteerd en omdat het een recente regel is kan je fouten verwachten.

Toegevoegd na 7 minuten:
Overigens is het ministerie er niet heel duidelijk over of het vervangen van de ketel en verwarming als renovatie worden gezien, maar ik denk het wel.

Renovatie van vloerbedekking en parket is bijvoorbeeld uitgesloten als de vloer op een bestaande betonnen vloer ligt.

Toegevoegd na 16 minuten:
In de tweede (officiële) link wordt het vervangen van de CV installatie specifiek genoemd! Hier is dus geen twijfel meer over mogelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus mijn glazenwasser moet ik ook in de gaten houden?
Heb er nooit over na gedacht dat je daarvoor ook BTW betaalde. Dat wordt een keertje extra uit eten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De glazenwasser betaal je (wit) nog steeds 19% BTW. Dat staat bij de rij uitzonderingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb iets te onzorgvuldig gelezen. Maar onze glazenwasser is tegenwoordig een donkere man,impliceert dat, dat we dan dus toch maar 6% betalen?

Andere antwoorden (2)

Na 1 oktober 6% btw ipv 19%.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Werkzaamheden worden uitgevoerd door verwarmingsmonteur. Ik betwijfel of zij ook onder die regeling vallen.