Laat Obama de verantwoordelijk uit de regering Bush onderzoeken dan wel vervolgen?

Ik bedoel natuurlijk wat er in het nieuws speelt over het toelaten van martelingen (enhanced interrogation techniques) e.d.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Als hij echt een daad wil stellen zou hij het doen. Maar hij is maar met kleine meerderheid verkozen, en dus bijna 50% had liever met Bush en zijn manieren en praktijken door gegaan. Daarom ligt het politiek voor de hand dat hij er schande van spreekt, en het daarna toch in een doofpot stopt en zelf een beter voorbeeld stelt. En dan is de wereld met Obama toch nog beter af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik vrees ook hier weer het ergste, nee, ze zullen wel dispensatie krijgen of ze zijn spoorloos, of zijn overgeplaatst, of overleden, of even op vakantie, of ze zijn het vergeten, of ze hadden zich vergist, of een ander had het gedaan, of any excuse will do... Maar ze ontlopen de dans, zoals altijd...
Als ze er dan maar ééntje pakken dan ben ik al tevreden en dat is Bush zelf... Maar ook dat zal wel weer ijdele hoop zijn... zucht...

loopt naar de koffiepot, snikkend en wanhopig met de deuren slaand...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Amerika is nog wel een rechtstaat (dacht ik en hoop ik)

En volgens het recht kun je alleen vervolgd worden als je een wet overtreed die op dat moment in werking was.
Ik denk (vrees?) dat Bush cs zich heel goed op de hoogte hebben gehouden van wat wel en niet binnen die wetten valt, dus er valt denk ik niks te vervolgen.

Als het anders was, zou geen mens meer president willen/durven worden. Dan veranderen ze na jouw tijd de wet en je bent het haasje... dat kan niet natuurlijk.

Ik moet wel zeggen dat ALS er ook maar een greintje aanleiding is te denken dat ze de wet overtraden, dan mogen ze van mij absoluut onmiddelijk in hun kraag worden gegrepen. Zou de zaak van de eeuw zijn zeg. Nu al.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De beslissing om te vervolgen ligt niet bij Obama maar bij Eric Holder, de hoogste aanklager in de VS.

Net als in Nederland is er in de VS een scheiding van machten. De president is de uitvoerende macht, de senaat en het huis van afgevaardigden vormen de wetgevende macht en rechters en aanklagers de rechterlijke macht. De scheiding van machten is een kenmerk van een democratische staat en beoogt te voorkomen dat er te veel macht bij een van de drie partijen komt te liggen.

Obama heeft wel aangegeven dat het wat hem betreft niet tot vervolging hoeft te komen maar dat de beslissing bij Holder ligt.

De voorzitter van de senaat heeft aangekondigd dat er in elk geval een onderzoek komt naar de verhoorpraktijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eric Holder kan wel door Obama ontslagen worden. Obama is eindverantwoordelijke...