Kan je als sociale huurder een koopwoning kopen en beide aanhouden?

Aangenomen dat er geen zelfbewoningsplicht voor de koopwoning geldt.

Het idee is om elders een goedkopere koopwoning te kopen, om iets met vermogen te doen daar het lokaal niet lukt, waar vervolgens een sociaal hurend familielid intrekt waarbij er dan een sociale huurwoning vrijkomt.
Het betreft een normale hypotheek dan en eventueel als kamerverhuur als het gehele object verhuren belastingtechnisch of vanuit de bank onhandig is.

ronron1212
3 weken geleden
De bank zal onderverhuur van de koopwoning waarschijnlijk niet toestaan.
jc54
3 weken geleden
Als je als huiseigenaar je huis verhuurt en in een sociale huurwoning blijft zitten, dan ben je geen sociale huurder maar een asociale huurder.
tinus1969
3 weken geleden
Waarom ga je niet zelf in een koopwoning wonen? Wat is je achterliggende bedoeling (je schrijft ‘iets doen met vermogen’)?
Heb je zelf geld of moet je dit lenen vd bank?
tinus1969
3 weken geleden
Zie ook je eerdere vraag https://www.startpagina.nl/v/financien/beleggen/vraag/686446/huis-verhuur-kopen-sociale-huurwoning/
Inekez1
3 weken geleden
Er is wettelijk niks op tegen om een woning te kopen als je in een sociale huurwoning woont. Ook niet als je in je huurwoning blijft wonen en niet zelf in de koopwoning gaat wonen. Maar er zijn wel allerlei regels omtrent het verhuren van een koopwoning. De hypotheekverstrekker moet daarmee akkoord gaan, maar de gemeente ook. Je mag niet zomaar een koopwoning als huurwoning gaan gebruiken. Voor kamerverhuur gelden nog strengere regels.
KleinDuimpje
3 weken geleden
Dat kan.
Of het wenselijk is, is een tweede.
Je zult in elk geval niet de enige zijn. De hypotheek zal geen gewone hypotheek zijn, maar een verhuurhypotheek. https://www.vastgoedbs.nl/nieuws/huiseigenaren-wonen-zelf-goedkope-huurwoning/

Geef als eerste antwoord