Ja, zowel militairen als burgers.

In dit artikel https://www.historischnieuwsblad.nl/vlucht-naar-het-oosten/ vind je:

'Honderden westerse militairen deserteren tot midden jaren zestig naar de DDR. Ze krijgen onderdak in een uithoek van het land, Bautzen. De Stasi houdt ze daar scherp in de gaten. Ook de Nederlander Jan Stoops.

(...)

Op 18 april 1962 deserteert Jan Stoops, dienstplichtig soldaat van het 42ste Infanteriebataljon. Het is bijna Pasen. De 19-jarige jongen uit Breda lift in burgerkloffie naar het oosten. Hij wil niet uitgezonden worden naar de Nederlandse kolonie Nieuw-Guinea en verdwijnt achter de Berlijnse Muur.

Ook vele anderen vertrekken om uiteenlopende redenen vanuit het Westen naar de DDR. Ze komen onder meer uit de Verenigde Staten, Frankrijk, Griekenland, Spanje en Nederland. Soms worden ze gedreven door ideologische overwegingen, anders wel door een grote liefde in Leipzig, Dresden of elders. Weer anderen zijn op de vlucht voor justitie of het bewind in eigen land.

Deserteurs als Jan Stoops vormen een bijzondere categorie. Hún komst wordt door het Oost-Duitse regime uitgevent. Dat gebeurt in de taal van de Koude Oorlog. Het gaat om enkele honderden NAVO-manschappen, een fractie van het aantal DDR-militairen dat juist zijn heil in het Westen zoekt.'
Antoni
een jaar geleden