Heeft Hitler de verkiezingen eerlijk gewonnen?

Mijn vader is 83 en is in de 2e wereldoorlog gedwongen voor de Nazis te werken.
Hij sprak na het eind van de oorlog mensen die zeiden: in onze wijk werd vermeld dat 100% van de stemmen voor de NSDAP (dus Hitler) waren, en wij hebben ergens anders op gestemd.
(ik neem aan dat ze in 1933 bedoelden, volgens mij zijn erna geen verkiezingen meer geweest)
Nou kan het heel goed zijn dat die mensen niet de waarheid spraken, maar als het wel waar is dat de NSDAP in sommige wijken 100% haalde, dan is dat toch wel erg verdacht. 100% is ongeloofwaardig? Dat kan niet kloppen.
Dus mijn vraag is, is er ooit onderzocht of die 43% (als ik het goed heb) waarmee de NSDAP gewonnen zou hebben ook klopte? Hebben ze terecht en eerlijk gewonnen?

Toegevoegd na 5 dagen:
Nog even voor de duidelijkheid: ik vraag me af of het toen of later ooit onderzocht is, of die verkiezingen eerlijk zijn verlopen? Of de resultaten terecht waren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Hitler heeft de verkiezingen nooit gewonnen.
Op 13 maart 1932 was de uitslag:

Hindenburg 49.6 percent
Hitler 30.1 percent
Thaelmann 13.2 percent
Duesterberg 6.8 percent

70% van de Duisters stemde dus niet op Hitler.
Omdat Hindenburg net geen meerderheid haalde volgde
op 19 april van dat jaar verkiezingen tussen de top drie met als uitslag:

Hindenburg 53.0 percent
Hitler 36.8 percent
Thaelmann 10.2 percent

Nog steeds was ie dikke verliezer.
Op 23 maart 1933 werd ie door de Reichstag uitgeroepen tot alleenheerser, zonder raadpleging van het volk.
13 jaar geleden
escape
13 jaar geleden
Dit is mijn bron:
http://www.fff.org/freedom/fd0403a.asp

Andere antwoorden (3)

Ik denk dat niet te controlleren meer is. Helaas is het wel zeker dat een ruime meerderheid v/d Duitsers Hitler hebben gesteund in de jaren dertig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij de eerste verkiezing kreeg de NSDAP ong. 33% van de stemmen, maar Hitler was toen niet tevreden en vroeg om nog een verkiezing. Toen kregen ze 44 % van alle stemmen, en daarmee wonnen ze..

Dit is wat ik weet.

Of ze op een eerlijke manier gewonnen hebben? Aan de ene kant wel, want mensen hebben gewoon op Hitler zitten stemmen, maar anderzijds weer niet, omdat Hitler en de nazi's véél gebruik maakten van propaganda en bedreigingen. ( de SS & SA)

Nouja Hitler is uiteindelijk aan de macht gekomen doordat hij het voor elkaar kreeg dat hij voor 4 jaar zou regeren en zo werd hij een alleenheerser en werd Duitsland een dictatuur en leidden alle andere landen er ook onder...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze hebben niet eerlijk gewonnen. Dat deerde hem ook niet, want hij vond democratie gevaarlijk. In die jaren waren trouwens veel mensen tegen democratie. We hebben ons lesje nu wel geleerd.