Ja, dat klopt.
Friedman stond positief tegenover het idee van een universeel basisinkomen.

Friedman’s betoog hierover verscheen in zijn boek uit 1962, Capitalism and Freedom (Kapitalisme en Vrijheid). Het was gebaseerd op lezingen die hij in 1956 hield en hij noemde het een negatieve inkomstenbelasting. Zijn visie was dat het begrip progressiviteit in beide richtingen moest werken en gebaseerd moest zijn op bestaande fiscale wetgeving. Dus als de standaard aftrek en persoonlijke vrijstelling iemands bruto-inkomen te boven zouden gaan, zou men een subsidie ontvangen die gelijk is aan wat er zou zijn betaald als men een vergelijkbaar positief belastbaar inkomen had.
SimonV
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
wat weet jij een boel zeg! dank je wel