Welke procedures zijn er nodig om een Amerikaanse president gedwongen af te zetten?

Als ik de media moet geloven is het goed mogelijk dat Donald Trump binnen korte tijd wordt afgezet. Welke procedures worden doorlopen om een president af te zetten? Wanneer de president niet vrijwillig aftreedt.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ItisILeClerc
6 jaar geleden
Advies: geloof de media niet.

Het beste antwoord

Het Huis van Afgevaardigden kan Articles of Impeachment tegen een functionaris aannemen met een simpele meerderheid. Indien een rechter of andere functionaris het onderwerp van een afzettingsprocedure is wordt hij berecht in de Senaat. Bij een president van de Verenigde Staten wordt het proces ook in de Senaat gehouden, met het verschil dat niet de vicepresident maar de opperrechter van het Amerikaans Hooggerechtshof de procedure leidt. De Senaat stemt dan na afloop van het proces; voor een veroordeling is een 2/3-meerderheid nodig.

In de grondwet van de Verenigde Staten wordt als maatstaf voor een afzetting gegeven dat de functionaris schuldig moet worden geacht aan zogenaamde "high crimes and misdemeanors", iets wat verder niet letterlijk wordt omschreven. Er kan worden gedacht aan bijvoorbeeld verraad, maar ook andere overtredingen van de wet die ernstig worden bevonden komen in aanmerking.