hoe vaak komt het voor een door de USA-president uitgesproken veto door het Congres weer ongedaan wordt gemaakt?

een wetsvoorstel kan door de president met een veto worden getroffen, het Congres (geldt dat voor beide kamers?) kan dan met 2/3 meerderheid dit besluit overrulen. komt dat vaak voor? in hoeveel procent van de gevallen?

Toegevoegd na 1 dag:
er zijn dus toch absolute veto's? of is pocket veto 'alleen maar' (oneindig) opschortend?
wat daarvan zij; de conclusie is dat de meeste presidentiële veto's 'einde verhaal' voor een wet betekenen?

Toegevoegd na 1 dag:
er zijn dus toch absolute veto's? of is pocket veto 'alleen maar' (oneindig) opschortend?
wat daarvan zij; de conclusie is dat de meeste presidentiële veto's 'einde verhaal' voor een wet betekenen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Dit is tot nu toe in 111 van de 1506 gevallen voorgekomen.
Het vaakst bij president Andrew Johnson: 15x.

(Inclusief "pocket veto" is het 111 van de 2572 keer.
Het pocket veto is een absoluut veto dat niet kan worden overruled. Het veto wordt van kracht wanneer de president er niet in slaagt om een ​​wetsvoorstel te ondertekenen nadat het Congres heeft verdaagd.)

Toegevoegd na 1 dag:
Het pocket veto vindt plaats als de president feitelijk een veto geeft door te weigeren een wet te tekenen die in de laatste tien dagen voor een reces van het Congres is aangenomen. De Grondwet zegt dat de president een wet tien dagen mag bestuderen voordat hij tekent. Als het Congres in die tijd – alleen werkdagen worden geteld – met reces gaat wordt hij geacht het "in zijn zak" gestopt te hebben en daar zal het nooit meer uit komen. In de praktijk betekent dit dat de president geen redenen hoeft te geven voor zijn veto (vroeger werd het silent veto genoemd).
Inderdaad betekenen de meeste presidentiële veto’s doorgaans "einde verhaal" voor een wet.
SimonV