Wat is het verschil qua standpunten tussen de PvdA en de SP?

Als ik het goed begrijp zijn ze toch allebei links en willen ze meer gelijkheid wat inkomens betreft?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
5K

Antwoorden (1)

Dan moet je terug naar de wortels van die partijen . Ten tijde van de op richting van de PvdA ( sdap of zo iets ) was de partij wel heftig anti koningshuis en wilde echt de arbeiders klasse ja verheffen Maar wel met wat demonstraties en verkiezingen enz maar absoluut ( niet breed gedragen ) geen staats greep er is wel eens een vergissing geweest ( de vergissing van Troelstra) dus de revolutie uitroepen en een dag of wat later zeggen ik heb me vergist ;) . Maar dus de PvdA wilde de arbeider zn leven verbeteren . Met politieke macht maar ook door woning bouw verenigingen vakbonden enz. In de zelfde periode had men in Nederland ook een communistische partij gevoed door de waarheden uit Rusland ( Stalin ) die stond voor ook verbetering van de levens omstandigheden van de arbeider maar toch met een meer revolutionair karakter ( althans dat vond men ) In de oorlog hebben juist de Nederlandse communisten het verzet gevormd en daardoor enorm populair . Er was ook toen eindelijk officieel een Nederlandse communistische partij . De PvdA a werd langzaam deel van de elite en kwam meer op voor de midden klasse de ambtenaar , de leeraar , jan modaal . De commu's bleven keihard voor de arbeider in de fabriek de SP is heel kort door de bocht de oude communistische partij compromis loos links . Maar de PvdA raakt zn aanhang kwijt en probeert weer zn linker kant aan te spreken met stoere woorden . In het recente verleden heeft de PvdA juist de sp met de nek aangekeken of juist dood gezwegen iets in de sfeer van dat zijn dromers . De SP heeft ook steeds gezegd wij zijn tegen globalisering , tegen de euro , tegen het leger enz. Ja vaak tegen :) maar ze hebben daarin ook gelijk gekregen de euro en de globalisering verarmd de midden klasse en zeker de arbeider moet nu concurrentie aan met de hele wereld . De PvdA zit nu al jaren aan de knoppen ( in de regering ) en sloopt het sociaal systeem maakt een rare flexwet mogelijk goed bedoelt maar ze zakken door het ijs . Nu zoeken ze steun bij GL en de SP om straks een breed links front te vormen . Dat wat de SP al jaren had gewild . Het verschil is nu weinig pragmatisch . Maar onthoud er zijn veel MC Donalds in Nederland Maar er zijn bijna dubbel zo veel voedsel banken . Zeer beschamend !!!!! De PvdA is steeds meer de partij voor midden groepen met een sociaal randje naar beneden de SP is meer voor de arbeider en ook de oudere . Tja de PvdA is vvd light geworden en ja dat was D66 al .