Denk is een linkse partij.

Een linkse partij wil namelijk de samenleving veranderen omdat ze die onrechtvaardig vinden. Zij willen zoveel mogelijk gelijkheid van inkomen, macht en kennis en willen het overheidsbeleid daarvoor gebruiken.
In hun verkiezingsprogramma staan veel standpunten waarin de minima en ouderen bijv. gratis het openbaar vervoer mogen gebruiken, kinderbijslag alleen voor mensen met laag inkomen mag gelden, voor mensen met een laag inkomen de huren niet zo hard stijgen en de schoolboeken gratis blijven voor lage inkomens...rijke mensen moeten die maar zelf betalen. Hoge inkomens moeten dan ook meer belasting betalen bij hen. Verder gaat hun beleid hoofdzakelijk over discriminatie en racisme.

Rechtse partijen staan hier lijnrecht tegenover. Zij zijn liberaal en hierin schuilt al het woord "liberty", vrijheid. Vrij om zelf te beslissen wat ze met hun geld doen. Zij willen liefst geen overheidsbemoeienis en het vooral voor ondernemers gemakkelijker maken om rijk te worden, de economie draait immers vooral op hun geld dat zij verdienen. Die economie is voor hen het belangrijkst en daar hoort voor hen bij dat er inkomensverschil mag zijn...zij werken er immers hard voor, dat is hun standpunt. Hoge inkomens zijn voor hen motivatie want het hoofddoel is om winst te maken...goed ook voor de werkgelegenheid zeggen zij altijd! Iedereen heeft de mogelijkheid om het beste voor zichzelf eruit te halen en zij zijn dus meer individualistisch bepalend dan collectief gezind.
De overheid mag van hen het liefst alleen toezicht houden op recht en orde en hierop handhaven.
amc