welke instanties controleren op wanbeleid en wanprestaties van gemeente ?

ik ben op zoek naar een controlerend orgaan die eventueel de gemeente onder toezicht stelt en waar ik met klachten terecht kan over de gemeente

Toegevoegd na 48 minuten:
er is hier binnen de gemeentelijke sociale dienst iets goed fout de medewerkers mogen fout op fout maken en de mensen die hier mee te maken hebben telkens gedupeerd worden en de ambtenaar of medewerker zich dan verstopt achter de wet dat zij geen fouten maken al die dus duidelijk aantoonbaar zijn dat die fouten dus wel gemaakt zijn en ze ook niet proberen de boel op correcte manier op te lossen en we zijn hier al ruim 3 jaar over in conflict en nog wordt er fout op fout gemaakt en ze blijven maar in gebreken

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3K
tinus1969
7 jaar geleden
Zulke instanties bestaan (in algemene zin) niet; dus je moet specifieker zijn. Wat is je probleem?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
heb de vraag even iets meer toelichting gegeven want de hulpvraag zou best wel eens groot kunnen zijn en misschien zou er iets in het leven geroepen kunnen worden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De Stichting voor Welzijnswerk of Stichting Maatschappelijke Dienstverlening in een gemeente mogen zich niet mengen in een situatie zoals u die omschrijft.
Er is ook nog verschil in het indienen van een
klacht of het indienen van bezwaar en beroep.
Het zijn verschillende procedures. Een klacht heeft betrekking op een feitelijke gedraging van de dienst. Bijvoorbeeld een onheuse bejegening door een ambtenaar Een bezwaar heeft betrekking op een besluit van de gemeente, in de vorm van een beschikking, waar de burger het niet mee eens is. Bijvoorbeeld een negatieve beschikking. De ombudsman mag niet op het terrein van de rechter komen, en hij kan dus met een bezwaar over een negatieve beschikking niets doen. Hij kan u alleen doorverwijzen naar de juiste instantie.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
hartelijk dank voor uw antwoorden helaas hebben we de ombudsman al eens in moeten schakelen en ook die kon ons niet echt verder helpen in deze problematiek helaas zie ik het zo in dat een ambtenaar nooit geen fouten maakt en ook al zijn die dus aantoonbaar je altijd aan het kortste eindje trekt het zou toch echt fijn zijn als je met gegronde klachten toch ergens terecht kan om dus te zorgen dat het in de toekomst voorkomen kan worden als een soort van leermoment
want net als in de regering als je fouten maakt mag je gewoon blijven zitten op je zetel
je mag liegen en de boel bedotten want er is toch niemand die je ter verantwoording roept
het enige wat hier helpt in dit land is dat er eens per 4 jaar een soort Volkert op staat om er een voor de kop te schieten dan blijven ze wel scherp en misschien gaan ze dan wel luisteren
het verhaal hier achter is van een weduwe die toen haar man overleed aan kanker een huis zonder hypotheek over hielt maar is van 1953 heeft nergens geen rechten toe komt nooit meer aan betaalde baan en mag rond komen met 500 per maand als alle rekeningen betaald zijn dan komt ze wekelijks gemiddeld 50 euro te kort om te eten
en de gemeente die mag afwijken van regels moet en zal hun zin krijgen hoe komt de gemeente aan goedkope woningen voor asielzoekers die dus zo veel kosten maar het arme weduwe vrouwtje moet geplukt worden en mag absoluut niks kosten
asorry dat ik dit zo vermeld maar ook ik ben ten einde raad met dit spelletje van regering gemeente en staat
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat een ombudsman niets voor u kan doen, begreep ik al. Die mag niet op de stoel van de rechter gaan zitten, hooguit doorverwijzen.
U zou nog een brief aan de Koning kunnen schrijven, maar als u ook dan niet gehoord wordt zoals u zou wensen dan zijn uw mogelijkheden echt uitgeput.
https://www.kabinetvandekoning.nl/veelgestelde-vragen/wat-moet-ik-doen-als-ik-de-koning-een-brief-wil-sturen
Poet
7 jaar geleden
Bruto AOW is in 2017 € 1.091,07 netto voor een alleenstaande. Daarnaast zal ze toch enig pensioen hebben opgebouwd? Hoe kom je dan op € 500?
Poet
7 jaar geleden
https://www.svb.nl/int/nl/aow/hoogte_aow/bedragen/index.jsp#vtma2
Poet
7 jaar geleden
Sorry: € 1091,07 is netto. dus nog meer dan ik al zei
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
het gaat om iemand die nog geen AOW kan krijgen 63 jaar dus afhankelijk van sociale dienst wat zij krijgt is een renteloze lening om dat het huis eigendom is er is werkelijk heel veel fout gegaan maar goed dat bedrag 500 euro moet dus worden terug betaald want een huis is vermogen alleen bakstenen en houten balken verteerd zo slecht op de maag
daar om wil ik dus weten waar ik nog terecht kan want ben al 3 jaar aan het vechten voor een beetje normaal leven voor haar en niet dat ze dus zo veel zorgen heeft en stress want als asielzoeker krijg je alles en als Nederlander mag je overal voor bloeden want jij krijgt het niet cadeau en hun wel

Antwoorden (2)

Je kunt bij de ombudsman terecht voor klachten over en conflicten met de gemeente (of een andere overheidsdienst). Dit is geen controlerende instantie, maar werkt op basis van een klacht van een burger.

In veel gemeentes kun je ook terecht bij Stichting voor Welzijnswerk of Maatschappelijk werk om de situatie eens te bekijken. Zij kunnen met je meekijken hoe de vork in de steel zit en wat er mis gaat in de communicatie. Vaak kan het - voor zowel burger als ambtenaar - heel verhelderend werken als een onafhankelijke partij de zaak eens bekijkt.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Vragensteller kan pas bij de eigen onafhankelijke ombudsman of de ombudscommissie terecht als hij gebruik heeft gemaakt van het Intern Klachtrecht. Uit de vraag blijkt ook niet om welke 'fouten' het gaat en door welke gemeentelijke instantie.
De Gemeentelijke sociale dienst beoordeelt de aanvragen en zorgt voor de betaling van onder andere een uitkering op basis van de Wet werk en bijstand.
Stichting Welzijnswerk of de Stichting Maatschappelijke dienstverlening hebben niet de bevoegdheid om mee te kijken hoe de vork in de steel zit.
Een burger kan een gemeente of hun ambtenaren niet onder toezicht laten stellen.
Voor het indienen van klachten over gemeente ambtenaren zijn regels opgesteld in de zogenoemde Algemene wet Bestuursrecht (AwB) waar de gemeente en de burger zich aan dienen te houden. Men kan niet zomaar een klacht indienen bij een gemeentelijke instantie waarvan men denkt daar hulp van te kunnen krijgen of begrip.
Als een burger zich onheus bejegend voelt of vindt dat hij, in zijn ogen, door foute beslissingen van de betreffende ambtenaren gedupeerd wordt dan dient hij in éérste
instantie een klacht in te dienen via de gemeente bij de gemeentelijke klachtenfunctionaris of een klachtencommissie (soms adviescommissie genoemd).
De klacht kan betrekking te hebben op een besluit van de gemeente, bijvoorbeeld een negatieve beschikking op een aanvraag van een voorziening in het kader van de Wmo 2015. De ingediende klacht dient behandeld te worden door de gemeentelijke klachtenfunctionaris of een klachtencommissie (soms ook adviescommissie genoemd). Dat heet Intern Klachtrecht.
Als de burger niet tevreden is over de uitslag of de procedure van het onderzoek (meestal zijn het gesprekken) dan kan hij zijn klacht alsnog bij de gemeente zelf indienen. Leidt dit ook niet tot een tevreden resultaat dan pas komt het Extern Klachtrecht in zicht.

Extern klachtrecht regelt de behandeling van klachten tegen de overheid door een onafhankelijk orgaan, dat kan de eigen onafhankelijke ombudsman van de gemeente zijn of ombudscommissie . Een gemeente kan zelf of samen met andere gemeenten een eigen onafhankelijke ombudsman of ombudscommissie instellen of zich aansluiten bij de Nationale Ombudsman.

De burger kan zich pas op het Extern Klachtrecht beroepen, dus pas een klacht indienen bij de ombudsman, als hij zijn klacht heeft voorgelegd aan de eerstverantwoordelijke bestuursorganen en volgens hem de uitslag niet tot een bevredigend resultaat heeft geleid