Wat is de hoogste schadevergoeding die de Nederlandse staat tot nu toe ooit heeft uitgekeerd?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4.6K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Op grond van onrechtmatig daad
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@anoniem1996,
er zijn meerdere soorten schadevergoedingen.
1. Letselschade
2. smartengeld dat door de rechter wordt geëist en door de overheid wordt betaald. De overheid probeert het dan te verhalen.
3. Er bestaat ook nog schadevergoeding wegens overheidsaansprakelijkheid.

Antwoorden (2)

Het ligt eraan welke schadevergoeding er bedoeld wordt.
Aan letselschade is het twee miljoen euro naar aanleiding van een medische fout.

Aan smartengeld is de hoogste vergoeding ooit: € 200.000,--.
Door de rechter geëist en door de overheid betaald.

Toegevoegd na 17 minuten:
Over het juiste bedrag dat er aan letselschade is uitbetaald door het Erasmus Medisch Centrum bestaat verschil van mening. Na het oordeel van de rechter in hoger beroep zijn er onderhandelingen gevoerd en zijn beide partijen een schadebedrag overeengekomen.
Letselschadebureau LetselPro zegt dat het twee miljoen euro is. Beide partijen houden het op een bedrag van zeven cijfers, en meer dan ruim één miljoen

Toegevoegd na 20 minuten:
https://www.nrc.nl/nieuws/2012/05/18/het-leed-is-eigenlijk-niet-te-compenseren-met-een-1107956-a834824

Toegevoegd na 3 uur:
Schadevergoeding (on-)rechtmatige overheidsdaad via de bestuursrechter is in elk geval niet boven de € 25.000.
Over de hoogste nadeelcompensatie of schadevergoeding
onrechtmatige overheidsdaad die via de burgerlijke rechter ooit uitgekeerd zijn, zijn geen openbare gegevens bekend.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Vergeten te melden op grond van onrechtmatige daad
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@KlaartjeNL, Wie is dat vergeten te vermelden?
De staat . Aan een particulier Google de affaire Oltmans eens . Een journalist die bevriend was volgens de Nederlandse staat met Soekarno maar ook bij de Kennedy over de vloer is geweest . Een onderzoek's journalist die ingevoerd was in de hoogste wereld kringen . Ja die heeft een enorme schade vergoeding gekregen van ? Meer dan 3 miljoen zegt men maar of dat genoeg is na 40 jaar getreiterd te zijn geweest Omdat hij jaren en jaren overal is geboycot op last van de bvd of ? Dus niet ergens mocht werken niet bij een Nederlandse krant of ? Omdat hij artikelen heeft geschreven die op dat moment onze regering en ons koningshuis niet uitkwam . Is nog net voor zn dood uitbetaald . Ook onschuldig veroordeelde van de park moord ( Rotterdam ) of de verpleegster lucia B , onschuldig voor meerdere moorden veroordeeld . Of de zgn Puttense moordzaak daar werden 2 heren naar blijkt onrecht matig veroordeeld en kregen ieders een kleine miljoen schade vergoeding .
Maar de staat betaalt bijna nooit het moet wel erg gortig zijn geweest . De zaak Oltmans is wel erg treurig die man is willens en wetens kapot gemaakt . Die andere zaken zijn helaas fouten in het politie onderzoek ( kokerdenken ) en foute aannames en gebrek aan logisch ( kritisch ) denken van rechters Maar er was totaal geen opzet in het spel waar gewerkt wordt maakt men nu eenmaal fouten men leert er ook van . ( laten we dat maar hopen )
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De heer Oltmans heeft uiteindelijk in het jaar 2000 omgerekend in euro's van nu: 3,6 miljoen euro schadevergoeding gekregen, maar niet op grond van onrechtmatige daden van de overheid.
Het ging tussen gelijk krijgen en ongelijk hebben.
https://www.historischnieuwsblad.nl/nl/artikel/26706/onafhankelijk-persmuskiet.html De betalingen aan personen die onterecht hebben gezeten zijn schadevergoedingen, maar niet op grond van onrechtmatige daden van de overheid.
Het bedrag van 1,8 miljoen euro, dat door twee personen moest worden gedeeld, was in 2002 wel een record wordt beweerd, of dat nu nog een record is, is niet bekend. Het schadebedrag dat aan Lucia in 2010 is uitbetaald ligt waarschijnlijk veel hoger.
Net zoals het schadebedrag dat aan Lucia is uitgekeerd, zijn de meeste schadebedragen die tot stand komen in samenspraak met het OM geheim.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt Vh toe voegen Vd exacte bedragen. Mogelijk zijn ze bruto dus de fiscus deelde mee . Mogelijk ook niet dat laat de zgn teven deal zien . Mogelijk bij omschrijving smartengeld of schade vergoeding dat het fiscaal ook gunstiger wordt . De Oltmans affaire blijft een smet op onze dekolonisatie politiek . Ook wat de rol van Bernhard in deze en andere zaken is geweest . Dat werd de onderzoek journalist letterlijk en figuurlijk niet in dank afgenomen . Dat was bewust iemand kapot maken zoals hij het ook zelf verwoorde . De schade vergoedingen voor de ( mogelijk ) achteraf onschuldig veroordeelden is dankzij goede advocaten en de moed van de rechters om zaken te herzien . Geen opzet lijkt het . Maar het heeft een enorm leer moment opgeleverd bij de politie De personen blijven helaas beschadigd.