Wat is het Teevendeal?

Er staat al een soort vraag van deze website, maar die beantwoord mijn vraag niet.

Maar wat is het Teevendeal?
Je hoort het vaak op het nieuws maar er word alleen gezegt van dingetjes in de Rechtbank.

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hier onder de ( gedeeltelijke ) feiten . Op zich niet zo bijzonder . Maar dit gaat over het verzwijgen dan het zgn niet weten dan de bewijzen niet kunnen vinden .( bonnetje reçu )dan de ambtelijke wan orde waar de staats secretaris en de minister en de minister president ( mogelijk ja ook die Pinokkio weer ) de regie in hebben gehad . / enkele zinnen . Geloof me , echt eerlijk , ik vraag vertrouwen , zo is het zoals ik me herinner , ik stond op want ik wilde me er niet mee bemoeien , ik wist het eerlijk niet . Ja het woord echt! eerlijk ! Vallen constant op Leugenaars vocabularia . Het bewust verkeerd voorlichten of iets verzwijgen is een doodzonde in de kamer als minister Of als staats secretaris . Deze minister moet nu hangen anders trekt hij rutte mee De PvdA kan hem gezien hun slechte pols ook niet steunen . De deal tussen vvd en PvdA was iedere partij mag over zn eigen minister beslissen is hier ( bijna ) niet meer houdbaar zo vlak Vd verkiezingen . Dus er moet er een hangen . Ja rutte wist het natuurlijk ook ging bijna dagelijks met Opstelten om . Mogelijk krijgt DenHaag Vd steur als burgemeester voor wat hoort wat .
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dus het antwoord van R T zijn de (gedeeltelijke) feiten op zich niet zo bijzonder . Mogelijk nog een cover op deal wordt gefluisterd in DH. Denk aan info die de hakkelaar heeft gegeven aan het OM dat zou het geklungel kunnen verklaren en de zin van teven ik deed het voor volk en vaderland . Dat laatste is speculatie maar eigenlijk logisch .
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat minister en staats secretarissen niet goed genoeg kunnen liegen wat bij een dergelijke functie gepast is .

Het beste antwoord

Justitieminister Ivo Opstelten en staatssecretaris Fred Teeven (Justitie) zijn opgestapt naar aanleiding van een schikkingsdeal uit 2001 waarbij miljoenen crimineel geld zijn witgewassen voor crimineel Cees H..
Drugscrimineel Cees H. werkte in de jaren tachtig en negentig nauw samen met collega-crimineel Johan V, alias De Hakkelaar. H. wist een fortuin op te bouwen, maar werd uiteindelijk veroordeeld en moest een groot deel van zijn vermogen inleveren.

Aanvankelijk ging het om een vorderingsbedrag van 500 miljoen gulden als grove schatting. Dit bedrag daalde geleidelijk gedurende de procedure.

Op basis van een advies van het Bureau Ontnemingswetgeving Openbaar Ministerie (BOOM) bleek vervolgens dat het in beslag genomen vermogen van 5 miljoen gulden nog slechts een waarde had van circa 2 miljoen gulden, zo schreef verantwoordelijk minister Ivo Opstelten (Justitie) vorig jaar aan de Kamer.

Het bevroren geld van H. werd vanaf de Luxemburgse bankrekening overgemaakt naar het Openbaar Ministerie. Uiteindelijk kwamen de partijen tot een schikking waarbij het Openbaar Ministerie 750.000 gulden inhield. De rest van het bedrag (volgens Opstelten 1,25 miljoen) werd weer overgemaakt naar H..

Onderdeel van de deal was dat beide partijen de overeenkomst niet met de fiscus zouden delen. Volgens sommige experts zou het daarmee feitelijk gaan om een witwasoperatie.

Niet strafbaar

Opstelten sprak dit vervolgens tegen, omdat witwassen van crimineel vermogen in 2000 niet als zodanig strafbaar was. Ook stond volgens hem niet vast dat het ging om crimineel verkregen vermogen en is er geen sprake van het verhullen van geld.

Bovendien is het de verantwoordelijkheid van H. zelf om de zaken met de belastingdienst te regelen, zo stelde de minister. Dit kwam hem op kritiek te staan vanuit de Kamer, omdat geheimhouding tegenover de fiscus juist een onderdeel van de overeenkomst was.

Staatssecretaris Eric Wiebes (Financiën) voegde daar vorig jaar tijdens het Kamerdebat over de zaak aan toe dat helemaal niet vaststaat dat H. in Nederland belastingplichtig was of dat er wellicht over (een deel van) het vermogen wel belasting is geheven.

bron: nu.nl
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
SimonV
7 jaar geleden
Ook Copy&Paste, maar wel een goed antwoord. ;-)
Plus.

Andere antwoorden (1)

De Teevendeal was een geheime schikking uit 2000-2001 tussen het Nederlandse Openbaar Ministerie en de drugshandelaar Cees H., waarbij de laatste een eerder in beslag genomen bedrag van 4,7 miljoen gulden werd terugbetaald omdat van dit geld niet kon worden bewezen dat het onrechtmatig verkregen was. Deze schikking werd buiten het zicht van de Belastingdienst en de FIOD gehouden. Ze is vernoemd naar toenmalig officier van justitie, later politicus, Fred Teeven.

De geheimhouding van de Teevendeal leidde vanaf 2014 tot een slepend politiek schandaal (de 'bonnetjesaffaire'). Eerst Teeven, inmiddels staatssecretaris van Justitie, en minister Ivo Opstelten traden af, daarna Tweede Kamervoorzitter Anouchka van Miltenburg, en uiteindelijk ook Opsteltens opvolger Ard van der Steur.

De achtergrond van de Teevendeal is als volgt:

Cees H. werd in 1994 veroordeeld tot vier jaar celstraf wegens grootschalige internationale hasjhandel. Na zijn veroordeling probeerde Justitie hem bovendien 500 miljoen gulden aan geschatte onrechtmatige winsten af te nemen, na onderzoek door de FIOD teruggebracht tot 21,7 miljoen. Het OM legde nog in 1994 beslag op H.'s bankrekening in Luxemburg, met daarop een saldo van 4,7 miljoen, maar kreeg zijn zaak niet rond. Eind jaren 90 besloten Teeven en zijn collega Ben Swagerman om met H. te schikken en genoegen te nemen met een bedrag van 750.000 gulden; de rest werd teruggegeven.

Teeven besloot echter ook om de schikking geheim te houden voor de fiscale autoriteiten in binnen- en buitenland. De rekening werd niet met saldo en al teruggegeven aan H., maar leeggehaald, waarna het geld terug naar H. vloeide via diens advocaat Piet Doedens.
Antoni
7 jaar geleden
Antoni
7 jaar geleden
Op NOS Teletekstpagina 116 is het (op 26 en 27 januari 2017) nog beknopter uitgelegd: "De Teevendeal en bonnetjesaffaire In 2000 sloot officier van justitie Fred Teeven onder het motto 'misdaad mag niet lonen' een deal met Cees H. De drugscrimineel betaalde het OM een boete van 750.000 gulden en kreeg in ruil weer toegang tot zijn vermogen. De Belastingdienst werd niet geïnformeerd. Minister Opstelten zei in 2014 dat er hooguit 1,25 miljoen gulden aan H. was overgemaakt. Toen diens advocaten en Nieuwsuur onthulden dat het om veel meer geld ging, zei Opstelten dat het bewuste bonnetje onvindbaar was. Toen de overschrijving van 4,7 miljoen gulden uiteindelijk toch werd gevonden, traden Opstelten en Teeven af."