Kan president Trump tussen 20 januari en mei (wanneer ze nu vrij zou komen) relatief eenvoudig de amnestie van Chelsea Manning terugdraaien?

Zodat ze alsnog tot 2045 moet zitten?

Zo ja, welke betekenis heeft de drastische inkorting van haar celstraf door Obama dan, behalve als een puur symbolische actie?

Zo nee, waarom niet?

Toegevoegd na 6 minuten:
* Of op een andere wijze misschien niet officieel wijzigen, maar wel effectief saboteren?

Toegevoegd na 15 minuten:
Zoals in de eerste reactie op mijn vraag vermeld, betreft het hier strafvermindering en geen amnestie. Gelieve dus de vraag zo te lezen.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er heeft helemaal geen amnestie plaatsgevonden, dus kan deze ook niet worden teruggedraaid. Er is hier sprake van strafvermindering of gratie.

Het beste antwoord

Nee, de strafvermindering valt niet terug te draaien.

Dit presidentieel pardon uit de Grondwet (artikel II, deel 2) kan niet ongedaan gemaakt worden.

Toegevoegd na 59 minuten:
Interessante aanvulling JoanDArc:
Het strafblad van Manning wordt niet gewist. Ook de inperking van rechten die de VS aan veroordeelden oplegt blijft van kracht.
Het strafblad van 64 andere gevangenen is wel gewist (amnestie verleend).
SimonV
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+
Het strafblad van ex Bradley Manning, tijdens detentie veranderd in Chelsea Manning, wordt niet gewist. Ook de inperking van rechten die de
VS aan veroordeelden oplegt blijven van kracht.
Het strafblad van 64 andere gevangenen is wel gewist (amnestie verleend).
Deze site van de Nos nog gevonden
http://nos.nl/artikel/2153525-chelsea-manning-komt-vrij-dankzij-strafvermindering-obama.html De rigoureuze strafvermindering die de nog huidige president Obama heeft verleend is opmerkelijk. Hij heeft meer klokkenluiders laten vervolgen dan al zijn voorgangers bij elkaar, en deze werden niet eens spionnen of landverraders genoemd.
Er kan om welke reden dan ook een nieuw proces gestart worden tegen Chelsea Manning. Als men een hond wil slaan, is er altijd el een stok te vinden. Dat zou hetzelfde effect kunnen hebben als strafvermindering terugdraaien.