Waarom heeft men het steeds over de 'toekomstige' president Trump?

Is hij dan nog geen president?
Betekent dat dan ook dat het nog kan vermeden worden?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.2K
tinus1969
7 jaar geleden
Vergelijk het met een huis dat je al hebt gekocht, maar nog niet woont; dat is je toekomstige woning. En dat kan niet meer vermeden worden.

Antwoorden (2)

Aanstaande vrijdag 20 januari 2017 zal Donald Trump worden geïnaugureerd als de 45e president van de Verenigde Staten. Zo'n ceremonie vindt altijd plaats op 20 januari.
Antoni
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Kan het technisch gezien nog vermeden worden? Bestaat er een procedure die zijn verkiezing tot president kan tegengaan?
Antoni
7 jaar geleden
Nee, dat lijkt mij niet. Voorzover ik weet bestaat zo'n procedure niet. Als hij nu plotseling ernstig ziek zou worden, kan de ceremonie worden uitgesteld, dat is waarschijnlijk wel mogelijk.
kierkegaard47
7 jaar geleden
Of als ie plotseling nu zou overlijden, dan zou ie nooit president van de VS geweest zijn-- hij is het pas vanaf de 20e januari. Maar normaal gesproken kan het niet meer tegengegaan worden, lijkt me.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Godmelijaar! ( dat is 'Godverdomme!' op z'n Vlaams
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat kan , maar een Vlaming zegt ook enkel miljaar.
Miljaar, ik heb met den hamer op mijnen duim geklopt!
Antoni
7 jaar geleden
Ik vind zojuist een interessant artikel over de 'designated survivor': http://nos.nl/artikel/2153614-designated-survivor-de-reserve-president-voor-het-geval-dat.html. Deze persoon, een lid van het kabinet van Obama, is aangewezen als de vervanger van Trump indien Trump en alle mensen om hem heen iets ernstigs zou overkomen tijdens de inauguratie. Uit het artikel: "Hoewel het gelukkig nog nooit nodig is gebleken, wijst scheidend president Obama voor de inauguratie van Donald Trump weer zo'n 'overlever' aan. Zijn enige taak is zorgen dat hem of haar niets overkomt. Want héél misschien moet diegene wel aan de bak als 45ste president van de Verenigde Staten." "Dit scenario is nu de enige manier waarop een Democraat de komende jaren in het Witte Huis blijft. Maar laten we hopen dat dat niet gebeurt."
Donald Trump is in november gekozen als "president elect". Echter moest het electoraal college ook nog stemmen in december. In theorie hadden zij kunnen verhinderen dat Trump daadwerkelijk president werd en ik begreep dat er inderdaad een paar leden anders hebben gestemd. Dit was echter niet voldoende om te voorkomen dat Trump president werd.
Trump is daardoor sinds december officieus president. De officiële inhuldiging (inauguratie) is op vrijdag 20 januari. Vanaf dat moment is Donald Trump écht de president van Amerika.

Toegevoegd na 3 minuten:
Om uw vraag te beantwoorden wat kan voorkomen om Trump president te krijgen. Op dit moment kan eigenlijk enkel Trump zelf dit verhinderen. Of door op te stappen, of door een zo grote mis stap te zetten, dat Trump afgezet wordt als president.
Dit was bijna gebeurd met Nixon, maar hij is toen zelf opgestapt.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+plus Obamaj blijft nog tot 20 januari officieel in functie, maar wordt dan een ‘lame duck’ president.