Wat is pensioenfonds vd gezondheid, geestelijke en maatschappelijke belang?

Ik kom niet uit wat deze doet en waar zij voor staan. Kan iemand mij helpen alstublieft?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
14K
ronron1212
7 jaar geleden
Er zijn heelveel pensioenfondsen en die doe allemaal het zelfde namelijk het beheren van pensioenen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik snap het nog steeds niet.sorry!
Is deze bedrijf zelf een pensioenfonds of regelt deze bedrijf zaken voor pensioenfondsen? Zo ja welke pensioenfondsen zijn bij dit bedrijf
aangesloten?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Gwenda heel misleidend is dat de nieuw opgerichte coöperatie dezelfde lettercombinatie heeft gehouden van de vroegere PGGM die nu PFWZ heet. Zij hebben er alleen &Co voor coörperatie achter geplaatst maar laten dat niet altijd zien. De eerste pagina heet zelfs pensioeninformatie en zij noemen zichzelf pensioenuitvoeringsorganisatie. Heel verwarrend allemaal. Er zijn zelfs veel leden die het niet meer vatten.
https://www.pggm.nl/leden/service/Paginas/Pensioeninformatie.aspx

De huidige PGGM&Co is gewoon een ledenclub waarvan het lidmaatschap gratis is.
Het lidmaatschap heeft zeven voordelen:
1, Flinke kortingen op verzekeringen, hypotheek en bijvoorbeeld leuke uitjes;
2. Online gemeenschappen (communities) waar je je ervaringen kunt delen over mantelzorg, thuiszorg en verpleeghuiszorg;
3. Hulp bij belangrijke levensgebeurtenissen zoals: ontslag en het verlenen van mantelzorg;
4. Iedere maand nieuwe bespaartips voor je portemonnee via onze nieuwsbrief;
5. Het gehele jaar door volop nieuws over interessante thema's zoals ontwikkelingen uit de sector, je loopbaan en zaken rondom je belastingen (aangifte, toeslagen);
6. Invloed via de ledenraad op onze producten en diensten en onze ledenorganisatie.
7. Gratis lid worden voor iedereen die werkt(e) in de sector zorg en welzijn.

Het beste antwoord

Het PGGM (Pensioenfonds voor de Gezondheid, Geestelijke en Maatschappelijke belangen) bestaat niet meer. Het heet nu Pensioenfonds Zorg en Welzijn (PFZW).
Het werd op 19 juni 1969 opgericht om één pensioen als uniforme arbeidsvoorwaarde te realiseren voor de hele sector zorg en welzijn en om zo te zorgen dat pensioen geen concurrerende factor zou worden.
In de loop der jaren zijn diverse pensioenfondsen die voor de sector werkzaam waren opgegaan in PGGM. Dat waren onder meer het katholieke pensioenfonds (PKI), het pensioenfonds zonder religieuze achtergrond (PVM) en het pensioenfonds voor diaconessen. Het pensioenfonds is in 1970 verplicht gesteld voor de ziekenhuizen en verpleeghuizen. Later zijn in de loop der jaren de overige sectoren opgegaan in PGGM.
Een pensioenfonds is een organisatie die zich ten doel stelt om volgens een pensioenregeling na pensionering uitkeringen (pensioen) te doen aan deelnemers aan het fonds, die daartegenover, gedurende hun werkzame leven, pensioenpremie hebben betaald.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
heel duidelijk! dank je wel
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
heel duidelijk! dank je wel

Andere antwoorden (2)

Zij doen wat elk pensioenfonds doet.
Een pensioenfonds voert de pensioenregeling uit. Het fonds is ervoor verantwoordelijk dat medewerkers, oud-medewerkers en pensioengerechtigden het pensioen krijgen waar ze volgens het pensioenreglement op mogen rekenen.
7 jaar geleden
U vraagt naar een pensioenfonds (voorheen PGGM) dat tegenwoordig een andere naam draagt.

“De Stichting Pensioenfonds Zorg en Welzijn (PFZW) (tot 1 januari 2008 PGGM) is een Nederlands pensioenfonds.
Het werd op 19 juni 1969 opgericht als PGGM (Pensioenfonds voor de Gezondheid, Geestelijke en Maatschappelijke belangen) om één pensioen als uniforme arbeidsvoorwaarde te realiseren voor de hele sector zorg en welzijn en om zo te zorgen dat pensioen geen concurrerende factor zou worden.” [ ... ]

Dit is in feite het antwoord op uw vraag. Onder de nieuwe naam PFZW is het nog steeds een pensioenfonds voor de hele sector, dat staat voor het beheren van het “uitgestelde salaris” dat pensioenpremies nu eenmaal vormen. Onder dat beheren valt uiteraard het door beleggen en zo waar mogelijk doen groeien van het opgebouwde kapitaal als buffer voor tegenvallers voor de toekomst.

Het gedoseerd uitbetalen van de opgebouwde tegoeden aan de individuele rechthebbenden is een vak apart, en als aparte taak ondergebracht bij de zgn. uitvoeringsorganisatie.

“Per 1 januari 2008 is de uitvoering van de pensioenen van het pensioenfonds afgesplitst. De uitvoeringsorganisatie ging apart verder als PGGM N.V. en de ledencoöperatie PGGM&Co. De belangrijkste reden hiervoor was dat pensioenfondsen geen aanvullende producten mogen aanbieden. Ook is het voor PGGM N.V. nu mogelijk om de uitvoering voor andere pensioenfondsen op zich te nemen.”
https://nl.wikipedia.org/wiki/Pensioenfonds_Zorg_en_Welzijn

Er is in Wikipedia ook nog een apart lemma over de coöperatie PGGM. Maar daar staat na het bovenstaande eigenlijk niets nieuws in, anders dan dat werknemers en werkgevers lid kunnen worden, wat met die aanvullende produsten te maken kan hebben (zie daarvoor eventueel hun website).
“(Het huidige) PGGM is dus nu een Nederlandse pensioenuitvoeringsorganisatie. Op 1 januari 2008 werd PGGM als zelfstandige uitvoeringsorganisatie afgescheiden van het Pensioenfonds Zorg en Welzijn (PFZW), waar het tot die tijd onderdeel van was (en dat tot die tijd ook de naam PGGM voerde). PGGM is nog steeds de pensioenuitvoerder van PFZW.
[ ... ]
PGGM is een coöperatie, waarvan werknemers en werkgevers in de sector zorg en welzijn lid kunnen worden.
De afkorting PGGM heeft geen betekenis meer. Vóór de scheiding stond deze voor: Pensioenfonds voor Gezondheidszorg, Geestelijke en Maatschappelijke belangen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/PGGM
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
duidelijk bordensteker@! dank u
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+Plus en uit de vragen van de leden blijkt dat zij zelf ook in verwarring zijn.