Hoe kan ik politicus worden?

Ik ben geïnteresseerd in de politiek en ik wil daarom ook graag de politiek in en politicus worden. Weet iemand hoe dat in zijn werk gaat?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.8K
ronron1212
7 jaar geleden
Zorg dat je een goede opleiding hebt liefst uni en wordt lid van een politieke partij.
crispy
7 jaar geleden
Weet je ook bij welke politieke partij je je thuis voelt? Ga naar de gemeenteraadsvergaderingen, sluit je aan bij de juiste partij, dat is wel een eerste stap, die je al tijdens je opleiding kunt nemen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Kies bv voor de studie politicologie of bestuurskunde en overheidsmanagement of geschiedenis.
Solliciteer naar een plaats van jouw partij in de gemeenteraad en zorg dat je, in positieve zin, opvalt.
http://www.trouw.nl/tr/nl/39682/nbsp/article/detail/4389786/2016/10/05/Jan-Paternotte-de-kroonprins-van-D66.dhtml

Antwoorden (2)

Je wordt lid van een politieke partij of je richt er één op en verzamelt zoveel mogelijk gelijkgezinden om je heen, maar dat laatste is uiteraard ingewikkelder. Je gaat actief meedoen: je verdiepen in de achtergronden van de standpunten, bijeenkomsten bezoeken, helpen bij een campagne et cetera en je biedt je diensten aan. Als je een tijdje meeloopt en je hebt inzicht en talent, dan heb je kans dat je gevraagd wordt voor dingen. Misschien eerst wat losse karweitjes, maar als je goed bent dan kom je misschien ergens op een lijst te staan (meestal eerst lokaal, maar het kan ook anders lopen). Als je op een verkiesbare plaats staat, dan moet je campagne voeren en hoop je daadwerkelijk raadslid/provinciale statenlid/kamerlid/etc. te worden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het beste kun je je kennismaking met de politiek beginnen bij een jongerenafdeling van een politieke partij; bijna alle partijen hebben zo'n afdeling, voor jongeren tussen ca. 15 en 27 jaar. De meeste hebben duizenden leden. De jongerenorganisaties organiseren tal van activiteiten, zowel landelijk als op lokaal niveau en zijn voortdurend op zoek naar nieuwe leden die zich actief willen inzetten voor hun partij. Ze organiseren themadagen, symposia en congressen, maar er zijn ook bowlingavonden en excursies waaraan je kan deelnemen. Vaak worden er ook cursussen gegeven, b.v. debatteren. Ook kun je je aansluiten bij een debatclub voor jongeren (of er zelf een oprichten).

Een politicus moet goed kunnen debatteren. Daarnaast is het voor politici erg belangrijk om te weten wat er speelt in zowel de landelijke als de plaatselijke politiek. Dat betekent: bovenop het nieuws zitten, zowel de actualiteit volgen als alle discussies die daarover losbarsten, en de verschillende meningen en politieke standpunten nauwlettend bestuderen.

Veel bekende (en minder bekende, vaak lokale) politici zijn hun loopbaan in de politiek begonnen bij een jongerenorganisatie. Absoluut een aanrader, want je leert er veel!
Pieter2011