Waarom mag je in een communistisch land, of een land met een dictator niet je voor je eigen mening uitkomen?

Ik bedoel daarmee radio en tv censuur,en eigen meningen van het openbare publiek.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.1K
Castle
7 jaar geleden
Mensen geloven al snel zaken die in het nieuws komen. Als er feitelijke informatie is of domweg een mening die de dictator kan schaden dan moet dat weg. Een dictator is alleenheerser en dat werkt alleen als er geen tegenstand is. Alles draait om macht. Indoctrinatie is hierbij een hulpmiddel.

Antwoorden (1)

Dat mag wel, zolang het maar niet botst met de standpunten, visie en/of beleid van de machthebbende. Dat jij er vooruitkomt dat je groen een mooie kleur vindt zal de machthebber niet interesseren. Het probleem ontstaat wanneer je een politieke mening hebt die niet strookt met wat de machthebber zegt, dan ben je oppositie aan het voeren. De angst is dat als dat idee zich verspreidt en door een meerderheid van mensen zo gevoeld wordt, het tot een revolutie zou kunnen leiden met als gevolg dat de machthebbers straks geen machthebbers meer zijn. Er is niks vervelender voor een machthebber dan het idee van het verliezen van macht, dus zal deze altijd proberen protesterende mensen de mond te snoeren.

In een democratie kunnen we om de ~4 jaar onze politieke mening laten gelden en veranderen we zo wel of niet van machthebbers. Maar ook in zogenaamde democratieën zie je dat de heersende partij zich soms met geweld en onderdrukking probeert groot te houden, zie bijvoorbeeld Rusland. Journalisten en politici die zich kritisch uitlaten over Poetin en zijn beleid worden soms hardhandig aangepakt. Een aardig goede graadmeter om te zien hoe democratisch een land is, is dan ook de vrijheid voor journalistiek map.

https://rsf.org/en/ranking