Is het strafbaar om midden in denacht ongewild keihard tegen iemand raam te kloppen?

Ik zat gisteren avond rond 1:00 nog op mijn pc , plotseling werd er meerder malen op mij raam geklopt. Ik kon de mensen niet zien en ze deden het met tijd er tussen. Is dat strafbaar om te doen? Als dat zo is zou ik graag bronnen willen zien.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

Ja, dat is strafbaar.

Het Wetboek van Strafrecht bespreekt in Artikel 431 burengerucht:
"Met geldboete van de eerste categorie wordt gestraft hij die rumoer of burengerucht verwekt waardoor de nachtrust kan worden verstoord."
SimonV
7 jaar geleden
Antoni
7 jaar geleden
Dat betekent dus een boete tot maximaal € 405,- (in 2016).
Amadea
7 jaar geleden
Maar als er nog licht brandt en de bewoner achter de pc zit is er duidelijk geen sprake van verstoring van de nachtrust. Dus het geval van de vraag is niet strafbaar.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Amadea, de personen dacht dat ik slaapt. En vanaf buiten was er geen licht te zien, en ik zat bij te slapen in de stoel zoals wat ik vaker doen.