Welke en hoeveel rechtbanken zijn er in Noord-Holland?

Voor een werkstuk moet ik alle rechtbanken zoals kantonrechter uit de provincie Noord-Holland noemen. Op internet kan ik maar niet vinden wat ik nodig heb. Hoop dat jullie kunnen helpen alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (2)

In de provincie Noord-Holland zijn er twee rechtbanken: rechtbank Noord-Holland en rechtbank Amsterdam.

Het arrondissement Noord-Holland omvat het grondgebied van de gemeenten Alkmaar, Beemster, Bergen, Beverwijk, Bloemendaal, Castricum, Den Helder, Drechterland, Edam-Volendam, Enkhuizen, Graft-De Rijp, Haarlem, Haarlemmerliede en Spaarnwoude, Haarlemmermeer, Heemskerk, Heemstede, Heerhugowaard, Heiloo, Hollands Kroon, Hoorn, Koggenland, Landsmeer, Langedijk, Medemblik, Oostzaan, Opmeer, Purmerend, Schagen, Schermer, Stede Broec, Texel, Uitgeest, Velsen, Waterland, Wormerland, Zaanstad, Zandvoort en Zeevang.

Het arrondissement Amsterdam omvat het grondgebied van de gemeenten Aalsmeer, Amstelveen, Amsterdam, Diemen, Ouder-Amstel en Uithoorn.

Sinds 2001 zijn de kantongerechten geen zelfstandige eenheden meer, maar maken zij als 'sector kanton' deel uit van een rechtbank.

Er is in Noord-Holland één gerechtshof: gerechtshof Amsterdam.
Antoni
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Wat is er onjuist aan dit antwoord? Ik ben benieuwd waarom iemand een duimpje omlaag heeft gegeven. Waarom?
Informatie als deze kun je het beste zoeken op rechtbank.nl.

De hele rechterlijke indeling van Nederland is in 2013 op de schop gegaan.

Elke rechtbank is onderverdeeld in sectoren, waarvan de sector kanton de kantonrechter kent voor burger zaken. Deze spreekt alléén recht, net als de politierechter in strafzaken, of de economische politierechter. Daarnaast vind je er ook de 'voorzieningenrechter' voor kort gedingen en dat kan ook de kantonrechter zijn.

Dan zijn er nog verschillende 'kamers' bij de rechtbank, en daar spreken rechters doorgaans met zijn drieën recht. Per vakgebied zijn er gespecialiseerde rechters: bestuursrecht, belastingrecht, straf, civiel.

Zoals gezegd: kijk vooral op rechtspraak.nl, ook bij de FAQ, de veelgestelde vragen