Kan je nog in februari studeren?

Het kabinet gaat regels veranderen qua studiefinanciering. Een deel wordt lenen. Van wat ik begrijp is dat na september 2014, de nieuwe regeling ingaat.

Mijn vraag is, kun je, je voor 1 september 2014 opgeven, voor een studie in februari 2015 en nog onder de oude regeling vallen?
Zijn er uitzondering mogelijkheden om na 1 september 2014 te beginnen en nog onder de oude regeling te vallen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Correctie, tenzij je geld van je ouders krijgt, of gaat werken, wordt ALLES lenen. Daarom heet het ook het leenstelsel.
Antoni
9 jaar geleden
Voorzover mij bekend gaan de wijzigingen in het studiefinancieringsstelsel gelden per 1 september 2015, dus niet 2014.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dus als je start in februari 2014, dan val je nog niet onder het leenstelsel, maar nog onder de oude studiefinanciering? @Antoni
Ja sorry, ik was in de war. Ik dacht 1 september 2014 is de laatste mogelijkheid om nog voor 1 september 2015 te studeren en vandaar de verwarring met 2014. Maar februari 2014 is natuurlijk ook nog voor 1 september 2015.
Dus dan val je nog onder de oude regeling en niet het leenstelsel toch?
Antoni
9 jaar geleden
Ja, als je met je studie start in februari 2015, dan geldt voor jou nog de oude regeling.

Het beste antwoord

Ja, je kan in februari 2015 nog gaan studeren volgens de oude regeling.

De wijzigingen in het studiefinancieringsstelsel gaan namelijk gelden per 1 september 2015. Nieuwe studenten zullen vanaf 1 september 2015 hun studiefinanciering moeten gaan lenen.

Op http://www.nu.nl/algemeen/3787743/kabinet-sluit-akkoord-leenstelsel-studenten.html staat:

"Kabinet sluit akkoord over leenstelsel studenten

Minister Jet Bussemaker (Onderwijs) heeft woensdagmiddag [28 mei 2014] met VVD, PvdA, en oppositiepartijen D66 en GroenLinks overeenstemming bereikt over de invoering van een leenstelsel voor studenten.

Het nieuwe leenstelsel moet 1 miljard euro gaan opleveren.

Met het leenstelsel verdwijnt per 1 september 2015 de basisbeurs voor studenten. Nieuwe studenten zullen hun studiefinanciering moeten gaan lenen.

De OV-studentenkaart blijft in het akkoord overeind. In het regeerakkoord was nog het voornemen om deze om te zetten in een kortingskaart. Daarnaast is er voor gezorgd dat ook (minderjarige) MBO-studenten recht krijgen op een OV-studentenkaart. "

Zie voor de volledige tekst van het bereikte akkoord: http://www.rijksoverheid.nl/ministeries/ocw/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2014/05/28/het-studievoorschot.html

Zie voor onderzoeken naar aanleiding van alle kamervragen over het bereikte akkoord: http://www.rijksoverheid.nl/ministeries/ocw/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2014/06/12/aanbiedingsbrief-bij-onderzoeken-over-het-studievoorschot.html en http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/hoger-onderwijs/studiefinanciering
Antoni
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Top antwoord