Via welke weg wordt een bedrijf gesloten?

De situatie is als volgt. Bijvoorbeeld: wij als dorp hebben last van een nabij gelegen groot bedrijf (een bedrijf zoals Shell). Als je dit bedrijf met zijn alle wil sluiten, wat doe je dan? Geef je dat aan bij de gemeente of moet je daarvoor naar de overheid toe?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Het is niet eenvoudig om (een vestiging van) een bedrijf te laten sluiten. Afgaande op de informatie uit je toelichting is dat in jouw geval ook niet per se nodig. Je wil vooral, zo is mijn indruk, dat de overlast ophoudt. Je beschrijft echter niet op welke manier jij (en je dorp) last hebben van het bedrijf.

Wat je, om te beginnen, kan doen, is je klacht neerleggen bij het bedrijf. Dat is sowieso altijd de beste eerste stap. Zorg er wel voor dat je de juiste persoon binnen het bedrijf aanspreekt, zodat je klacht meteen door de juiste persoon of de juiste afdeling kan worden behandeld. Neem hiervoor telefonisch contact op met het bedrijf, zodat je de juiste persoon kan aanspreken. Schrijf daarna een duidelijke brief waarin je aangeeft waar je precies last van hebt. Geef in de brief aan dat jij niet de enige bent die last heeft van het bedrijf. Je kan bijvoorbeeld een lijst met namen en handtekeningen bij de brief doen, zodat duidelijk is, dat meer mensen last hebben van het bedrijf. In de brief kan je ook vragen om een overleg over de overlast.

Zorg ervoor dat je brief goed aankomt bij het bedrijf, bijvoorbeeld door een ontvangstbevestiging te vragen. Als je wordt uitgenodigd voor een overleg, ga hier dan met meerdere personen (bijvoorbeeld twee of drie) naar toe en maak een verslag van de bijeenkomst, waarin duidelijk de gemaakte afspraken zijn vastgelegd. Laat het verslag ook door het bedrijf goedkeuren, of laat het bedrijf een verslag schrijven.

Geef het bedrijf ruim de tijd (bijvoorbeeld zes weken) om te reageren op de brief. Als je niet tevreden bent met de reactie van het bedrijf op de brief, dan kan je naar de gemeente stappen en nagaan of alle vergunningen aan het bedrijf kloppen en of het bedrijf zich goed houdt aan de vergunningen. Misschien is ook een stap naar een inspectieorganisatie verstandig. Voor het contact met de gemeente of een inspectieorganisatie is het raadzaam om advies te vragen aan een rechtswinkel of het Juridisch Loket. Misschien heb je een advocaat nodig als ook de stap naar de gemeente of de inspectieorganisatie niets of niet voldoende oplevert, zodat je een rechtzaak kan beginnen. Advocaten kan je vinden via www.advocatenorde.nl. Houd er rekening mee dat de hele procedure lang kan gaan duren.

Het kan ook verstandig zijn om op een bepaald moment de media in te schakelen voor jouw zaak.

Maar het is dus aan te raden om eerst samen met het bedrijf een oplossing te vinden. Dat is voor iedereen het eenvoudigst.
Antoni