Wanneer een parkeerpaal je geld inslikt zonder ticket af te leveren is het dan voldoende je parkeerschijf te plaatsen?

Het gebeurde in Koksijde, Oostduinkerke. Op een afstand van 100 m stond er een parkeeraal die WEL werkte en een ticket afleverde. Ik vraag de 2,20 euro terug gedeponeerd in de niet werkende parkeerpaal en de firma die de palen uitbaat laat weet dat ik maar mijn parkeerschijf moest plaatsen. Welke middelen heb ik om daar op te reageren? Heeft iemand al een gelijkaardige zaak voorgehad?

HeerVoldemort
10 jaar geleden
Ik snap geen hout van je verhaal sorry.
colombo100
10 jaar geleden
Ik parkeer mijn voertuig in Koksijde, Oostduinkerke. Ik steek geld in de automaat die het geld (2,20 euro) inslikt maar geen ticket aflevert. Ik neem het zekere voor het onzekere en neem een ticket aan een andere parkeerpaal een honderd meter verderop. Ik wil het ingeslokte geld van de eerste parkeerautomaat recupereer en krijg als reactie (niet van de gemeente maar van het bedrijf dat de parkeerpalen uitbaat!) dat maar mijn parkeerkaart moest plaatsen, verwijzend naar het verkeersreglement. Ik was zeker niet alleen die geld instak en geen ticket kreeg. Mijn vraag is er nu op gericht om eventueel een tip te krijgen hoe ik kan reageren, de zaak best aanpak en tot wie ik me kan richten. Is dit nu wat duidelijker?

Antwoorden (1)

Als een parkeerautomaat niet werkt, of in uw geval wel geld slikt, maar geen kaartje geeft, verlost dit u niet van de verplichting om een parkeerticket te plaatsen achter de voorruit van de auto. U zult bij een automaat die wel werkt een kaartje moeten halen. Storing van de automaat kunt u melden via het telefoonnummer dat op de automaat staat en achteraf kunt u het teveel betaalde geld terugvorderen.
Hier is jurisprudentie over.

Hou in het achterhoofd dat de controleurs op straat niet kunnen nagaan of u geld in de defecte automaat heeft geworpen. Dus als u alleen een parkeerschijf zou plaatsen loopt u het risico om een parkeernaheffing te ontvanggen (bekeuring). Zie daar middels een bezwaar dan maar weer eens af te komen. Lastige klus.
AlphaLimaSierra
10 jaar geleden
colombo100
10 jaar geleden
Dank je voor het antwoord. Met uw argumentatie wenste het gemeentelijke autonoom bedrijf dat de parkeerpalen beheert, betwiste som niet terug te betalen. Ik heb de vraag gesteld via de Vlaamse Overheid en wacht nu nog op een mening. Wanneer ik deze heb, sluit ik deze hierbij zodat een les kan getrokken worden uit het voorval.