Waarom zoeken zoveel landen naar het vermiste vliegtuig van Malaysia Airlines?

Is er nog een achterliggende reden dan alleen het helpen van de Maleisische autoriteiten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (3)

Omdat het voor één land niet op te brengen is om zoveel km2 oceaan af te speuren binnen afzienbare tijd.... en het is een menselijk geste om elkaar te steunen in tijden van nood e.d.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daar zijn ook internationale afspraken over gemaakt die tot bepaalde verplichtingen leiden.
Los daarvan: iedereen heeft belang bij het vinden van dat toestel om zo te achterhalen wat er gebeurd is en herhaling te voorkomen.
Het blijft vooral gissen naar motieven. Gratis bestaat niet in onze wereld, zelf niet wanneer er een natuurramp is gebeurd. Wanneer overheden steun bieden dan wordt er belastinggeld uitgegeven. Er staat dan ook iets tegenover die inspanningen. De landen die hulp bieden aan de zoekactie zijn ofwel de getroffen landen, ofwel hebben ze een internationaal akkoord met Maleisië, ofwel gaat het om politieke bondgenoten, ofwel om de invloed in Maleisië te vergroten ofwel om andere geopolitieke redenen.

Bij militaire interventies wordt bijvoorbeeld ook niet altijd zomaar opgetreden. Strubbelingen binnen de VN zijn hier ook niet altijd de oorzaak van, maar het valt wel op dat arme landen vaker aan hun lot overgelaten worden. Ik wil hier geen statement mee maken en het blijft, zoals ik al zei, gissen naar een antwoord, maar hulp is echt niet vrijblijvend.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een belangrijke reden is dat de passagiers uit verschillende landen komen. Dit is de voornaamste reden dat China meedoet aan de zoektocht.

Omdat het vliegtuig echt "verdween" was het belangrijk alle landen om hulp te vragen en hen te vragen hun radarbeelden te onderzoeken. Omdat gedacht werd of wordt aan terrorisme/kaping is het vanuit een veiligheidsaspect ook zeer belangrijk voor landen als de verenigde staten om snel uit te zoeken wat er is gebeurd.

Dan blijft over dat de techniek die nodig is om een vliegtuig te vinden niet in elk land beschikbaar is. De amerikanen hebben bijvoorbeeld bepaalde onbemande onderzeeërs die essentieel zijn voor het zoeken op dit moment.